Gümüşhane Haberleri
2024-10-06 16:48:44

DOGU KARADENİZ BÖLGESEL GELİŞME PLANLARINDA (DOKAP) GÜMÜŞHANE (I)

Veysel Başer

06 Ekim 2024, 16:48

Gümüşhane, tarihi ve kültürel zenginlikleriyle ön plana çıkan, doğal güzellikleriyle de dikkat çeken bir şehirdir. Ancak, ekonomik açıdan daha güçlü bir konuma gelmek ve sosyal yaşamın gelişimine katkı sağlamak için kalkınma planlarına ihtiyaç duymaktadır. Bu doğrultuda yapılan çalışmaların etkili bir şekilde hayata geçirilmesi ve şehrin potansiyelinin en iyi şekilde değerlendirilmesi için kapsamlı bir strateji belirlenmelidir. Gümüşhane’nin kalkınma planları, şehrin geleceği için önemli bir adım olacak ve sürdürülebilir bir büyüme sağlayacaktır. Bu planların başarılı bir şekilde uygulanmasıyla, Gümüşhane daha yaşanabilir bir şehir haline gelecek ve bölgenin ekonomik ve sosyal anlamda gelişimine katkı sağlayacaktır. Bu nedenle, Gümüşhane’nin kalkınma planlarına dair yapılacak çalışmaların önemi büyüktür.

İl ve bölge kalkınma planları, bölgesel ekonomik, sosyal ve kültürel gelişimin sağlanması, kaynakların etkin bir şekilde kullanılması ve bölgenin potansiyelinin en iyi şekilde değerlendirilmesi amacıyla hazırlanan stratejik belgelerdir. Bu planlar, il veya bölgenin kalkınması için belirlenen hedefler, politikalar, projeler ve uygulamaları içerir.

Bu sebeplerden dolayı, il ve bölge kalkınma planlarının hazırlanması ve uygulanması büyük önem taşır. Bu planlar, bölgenin kalkınmasına katkı sağlarken, yerel yönetimler, kamu kurumları, sivil toplum kuruluşları ve özel sektör arasında iş birliğini güçlendirerek bölgesel kalkınmayı destekler.

Bu çalışmada  2000- 2020 yıllarını kapsayan Doğu Karadeniz Bölgesel Gelişme Planı (DOKAP) plan sürecinde  Doğu Karadeniz Bölgesi'nde gerçekleştirilen planlama sürecinde yapılan çalışmaların izleme ve değerlendirmesinin  yapılması  ve analiz etmek, bölgenin sosyo-ekonomik gelişimini, sürdürülebilir kalkınma hedeflerini ve uygulanan politikaların etkinliğini değerlendirmenin önemine binaen plan  süreçleri aşağıya   çıkarılmıştır. Bu dönemdeki çalışmalara dair bazı önemli noktaları ve analizleri bulabilirsiniz:

2.BÖLGESELKALKINMA

      İkinci Dünya Savaşından sonra hızlı büyüme arzusu ile birlikte artan sanayileşme yansı uluslararası işbölümünün daha da artmasına neden olmuştur. Uluslararası düzeyde gelişmiş - gelişmekte olan ekonomiler şeklinde görülen bu farklılaşma her ülkenin kendi içinde de meydana gelmiştir. Ancak, gelişmiş ülkelerde bölgeler arasında görülen farklılaşma, gelişmekte olan ülkelere kıyasla daha azdır.

      Gelişmekte olan ülkelerin farklı sosyo-ekonomik yapıları nedeniyle kullandıkları kalkınma modelleri de farklıdır. Bununla birlikte, daha ileri bir ekonomik yapıya geçebilmek için kullandıktan ortak yol sanayileşmedir. Sanayileşme sosyo-ekonomik yapıda değişiklikler yaparken, sanayileşmenin belli bölgelerde yoğunlaşması bölgesel dengesizliklere neden olmakta ve birtakım sorunlar yaratmaktadır. Hızlı nüfus artışı, kentleşme, sanayi yatırımları ve gelir dağılımının bölgeler arası dengesizliği, gelişmekte olan ülkelerin en belirli göstergeleridir. Sanayi ve ticaretin kentlerde yoğunlaşması, kır nüfusunun kente göçünü hızlandırmıştır. Bunun sonucu olarak kentle kır arasında başlayan ekonomik, sosyal ve kültürel farklılaşma giderek artmış; konut, altyapı yetersizliği, çevre kirliliği gibi yeni sorunlar ortaya çıkmıştır.

      Bölgesel kalkınma, sanayileşmenin belli bölgelerde toplanması sonucu ortaya çıkan bu eşitsizliği ortadan kaldırmak amacıyla, geri kalmış bölgelerin sanayileştirilerek ülke içinde adil bir refah dağılımının sağlanmasıdır. Bu temel amacı gerçekleştirmek için uygulanan bölgesel kalkınma politikaları, bölgeler arasındaki eşitsizlik derecesine göre değişmektedir. Ana amaç olan sanayinin yaygınlaştırılması yolunda genellikle şu önlemler alınmaktadır

* Bölgelerdeki sermaye ve emeğin yoğunluk derecesine göre teknoloji seçilerek bu yöndeki faaliyetlere öncelik verilmesi amacıyla bölgesel kalkınma planlarının hazırlanması,

* Modern teknolojiye dayalı, dayanıklı tüketim ve sermaye mallan üreten sanayilerin kurulması,

* Bölgenin kendi kaynaklarının kullanılmasına olanak verecek yatırımların yapılması,

* Kamu iktisadi teşekküllerinin öncelikle bu bölgelere yatırım yapmasının sağlanması,

* özel kesim yatırımlarının bölgelere çekilmesi için vergi ve kredi gibi çeşitli teşvik tedbirlerinin uygulanması,

* Organize sanayi bölgeleri kurularak devletin bu bölgelerde kurulacak işletmelerin ürünlerine alıcı olmasının sağlanması,

* Devlet yatırımlarında geri kalmış yörelerin altyapı tesislerine öncelik tanınması ve bunun ulusal ekonomiyi bütünleştirici yönde olmasının sağlanması,

* Bu yörelerin teknik eleman ve vasıflı işçi açığını giderecek eğitim faaliyetlerinin düzenlenmesi vb.

      3. BÖLGESEL PLANLAMA

      Günümüzde bazı ülkelerde bölgeler arasındaki dengesizliği azaltmak ya da ortadan kaldırmak için bölgesel kalkınma planlan hazırlanmaktadır. Böylece, kamunun geri kalmış bölgelerden yana aldığı ya da alması gereken düzenleyici ve özendirici önlemler bir bütünlük kazanmaktadır. Başvurulan bu teknikle, piyasa ekonomisinin işleyişinin ortaya çıkardığı dengesizliği giderme olanağı doğmaktadır. Başka bir deyişle, piyasa ekonomisi içinde kalarak, sistemin işleyişinin meydana getirdiği bölgesel dengesizlikleri bölge planlaması yoluyla giderme yollan araştırılmaktadır.

      Bölge planlan bölgesel sorunların türüne göre farklılık göstermektedir. Geri kalmış bir bölgenin kalkındırılması hedef alındığı gibi, hızlı gelişen metropoliten bölgelerin sorunları da böylelikle planlama tekniğiyle çözümlenmektedir.

4. DOĞU  KARADENİZ    BÖLGESİ   BÖLGESEL  KALKINMA  PLANI  (  DOKAP )

Adından da anlaşılacağı gibi Doğu Karadeniz de bulunan illerin  kalkınma planı olarak    tanımlanabilir. Türkiye   Cumhuriyeti      Doğu  Karadeniz   Bölgesi için   çok    sektörlü   bir  bölgesel    kalkınma  planı    hazırlamak     üzere     Japon   Hükümetinden    teknik  işbirliği  talebinde  bulunmuştur.     Japon hükümetince teknik işbirliği sağlanması neticesinde Japonya’nın     bu  tür   işbirliği    program    uygulamalarından sorumlu   resmi   kurumu    olan   Japon  Uluslararası   İşbirliği  Ajansı  ( JICA)      görevlendirilmiş     teknik  işbirliğinin    içerdiği  konular    Türkiye  Cumhuriyeti  adına  yetkili   Devlet Planlama  Teşkilatı  (DPT)    ile   ortaklaşa   belirlenerek    17   Aralık    1998     tarihinde   imzalanarak   yürürlüğe   girmiştir.  

      Bu  çalışmanın alanı    Doğu  Karadeniz   bölgesinde   bulunan    Artvin,  Bayburt, Giresun,  Gümüşhane, Ordu,  Rize  ve  Trabzon   olup,       Çalışma  alanı    39.203 km 2 dir.

 5.  DOĞU KARADENİZ    BÖLGESİ  BÖLGESEL  KALKINMA  PLANI   HAZIRLAMA   ORGANİZASYON   YAPISI  ve ÇALIŞMANIN   TEMELİ   

 5.1 Planın  Hazırlanmasında  Organizasyon  Yapısı

      Çalışma Japon   Uluslar arası    İşbirliği  ajansı   (  JICA)      Devlet  Planlama Teşkilatı (  DPT ) nin  danışmanlar  ekibinin  yanı sıra      bu   çok   sektörlü   planlama    girişimine    her  sektörden   değişik  uzmanlar,    kurum  ve  kuruluşların    yetkilileri   uzman  ve  teknik  elemanları,    Karedeniz  Teknik  Üniversitesi     ile  yerel     yerel yönetişimin   dahil  edilebilmesi  için    Ulusal  ve  Bölgesel   Yönlendirme  Komiteleri     oluşturularak     toplantılar    ve  saha   üzerinde  yapılan   araştırma   inceleme   ve  çalışmalarla      her  komite     hazırlamış   olduğu  resmi  raporlarıyla     katılmışlardır.

      Bu  bağlamda     Bu  planın    JICA   ve   DPT      yetkililerinin  yanı sıra     Planın     Gümüşhane   bölümünde    il Yönlendirme   Komitesi     oluşturulmuştur.    Bu  Komitenin   Başkanı   dönemin  Gümüşhane    Valisi    Sayın   Mustafa  Çetin       üyeler    Ticaret Odası Başkanı İsmail  Akçay, Kuşakkaya Gazetesi sahibi ve Yazı İşleri  Müdürü Turan  Tuğlu, Demokrat  Gümüşhane  Gazetesi Sahibi  Alişan  Ergin  Gümüşhane  Belediye  Başkan  Yardımcısı  Salim  Başer, İl  Özel  İdare Müdür V.  Bayram  Akçay, İl Milli  Eğitim  Müdürü  Hulusi  Beşiroğlu,  Tarım  İl  Müdürü  Mustafa Duman,  İl  Sanayi  ve  Ticaret  Müdürü İsa  Bulgur, İl  Planlama  ve Koordinasyon  Müdürü Veysel  Başer, Esnaf  Odaları  Birliği  Başkanı  Abil  Şahin ,  Şoförler  ve  Otomobilciler Odası Başkanı  Ali  İsmail  Daltaban   ve Şiran  ve  Torul Kaymakamları   tarafından yürütülmüştür.

 5.2 Çalışmanın Temeli

      Çalışma büyük  ölçüde  hazır kullanılabilir  ve  güncel   veriler  ve  raporlar  ile    DOKAP   Bölgesi    ve  ilgili    diğer  yerlerde   farklı   alanlarda    çalışan  kişilerle   tartışmalar  ve  saha  gözlemlerine   dayandırılarak  yürütülmüştür.

6. DOKAP BÖLGESİNİN ÖNEMLİ ÖZELLİKLERİ

      6.1 Sosyal ve Ekonomik Gelişme

      Bölge Türkiye'nin ortalama geliri en düşük olan bölgelerinden birisidir. En son veriler Bölgede kişi başına gelirin, Türkiye ortalamasının ancak 2/3 ü kadar olduğunu göstermektedir. Bu düşük gelir ve sınırlı istihdam olanakları nedeniyle Bölgeden önemli oranlarda göç olmaktadır. Bölge 1960'tan beri doğal nüfus artışının önemli bir bölümünü göç olarak verirken, nüfus 1990'dan sonra mutlak olarak da düşmüştür.

      Düşük gelir düzeyi dışında, Bölgenin gelir kaynaklan açısından da önemli sorunları bulunmaktadır. Bölge illeri tek ürün tarımına çok bağımlıdır. (Rize'de çay, Giresun'da fındık gibi). Bu ürünlerde gözlenen kamuya bağımlılık ve kamu kuruluşlarının işlevlerinde beklenen azalma Bölgede yeni sorunlara yol açabilecektir, bölge çiftçilerinin gelirlerinde önemli artışlar hedeflenir ise alternatif gelir kaynaklarını geliştirmek zorunlu olacaktır.

      Kamunun bölgede ağırlıklı olduğu ikinci kesim hizmetler sektörüdür. Hizmet sektörünün 1997 yılı istihdamı 300 bin kişi civarında tahmin edilmektedir. Bunun yarıya yakını kamu istihdamıdır. Türkiye'de beklenen şekilde kamu kesiminin boyutu küçültülürse, DOKAP Bölgesi ciddi şekilde olumsuz etkilenecektir.

      Bölgenin kendi içinde büyük gelir farklılıkları vardır. Bölgede sanayi ve hizmetlerde çalışan nüfusun yarattığı katma değer Türkiye ortalamalarına yakındır. Ancak tarım sektöründe kişi başına düşen gelir, Türkiye ortalamasının yarısından daha azdır. Bölge içinde kıyı kesimleri ile iç kesimler arasında da önemli gelir farklılıkları vardır.   

6.2.Doğu Karadeniz Bölgesinin Mekânsal Yapısı

      Bölgenin mekânsal gelişmesi ve yerleşme yapısı, kısmen yukarıda belirtilen sosyo-ekonomik etmenlere, kısmen ise doğal koşullara bağlı olarak şekillenmiştir. Bölgenin tümüne sert topoğrafık koşullar hakimdir. Bölge nüfusunun yüzde 80'i kıyıda yığılmıştır. Ancak bu yığılma, bölge kalkınmasında motor görevi görecek birkaç yerleşmede toplanmamış, kıyı boyunca pek çok küçük kentsel yerleşmeye dağılmıştır. Bölge topografyası gelişkin bir ulaşım altyapısı oluşturmayı çok güçleştirmektedir. Bölgenin, ülkenin gelişmiş yörelerine uzak olması, bu gelişmemiş ulaşım altyapısının olumsuz etkilerini daha da artırmaktadır. Bölge kırsal yerleşmeleri dağınık ve yerleşmelerin nüfusları Türkiye ortalamalarına göre çok küçüktür. Bu durum kırsal yerleşmelerin erişilebilirliğini ve altyapı hizmetlerinin maliyetini çok sorunlu hale getirmektedir. Bölgenin sınırlı tarım toprakları ve bu toprakların kullanımına topografyanın getirdiği kısıtlamalar, özellikle genç erkek nüfusun köylerden göç etmesine neden olmuştur. Bunun Bölge toplumsal yaşamı ve uzun dönem ekonomik gelişmesi üzerinde önemli etkileri gözlenmektedir.

6.3.Bölge Kaynakları

      Bölgenin tarıma uygun arazileri çok sınırlıdır. Bölge arazisinin çoğu IV - VI arazi sınıflarında olup, tarım için kullanılabilecek toprakların toplam alan içindeki payı yüzde 9.8 (3,824 km2 ) dir. Bölge ortalama işletme büyüklüğü Türkiye ortalaması olan 5.9 hektarın çok altındadır. Bölgede önemli su ve orman kaynakları bulunmaktadır. Su kaynaklarının yeterli ölçüde geliştirilmesi durumunda, bölgenin Türkiye elektrik enerjisi tüketiminin yüzde 20'si kadar hidro-elektrik üretebileceği hesaplanmaktadır. Orman olarak belirlenen alanlar, toplam alanın yüzde 42'sidir. Ancak, fiilen ağaçla kaplı alanın bunun yarısı kadar olduğu tahmin edilmektedir.

      Bölgenin coğrafi konumu, iklimi ve arazi kullanım yapısı, uluslararası platformda büyük önem taşıyan bir endemik bitki ve tür zenginliği yaratmıştır. Bu korunması ve geliştirilmesi gereken önemli bir kaynaktır. Bölgenin tarihi ve kültürel mirası ile beraber, bu doğal koşulların bölgede turizmi geliştirmek için önemli fırsatlar yarattığı düşünülmektedir.

      Bölgenin en önemli kaynağı insan gücüdür. Bu insan gücü, Türkiye'nin pek çok bölgesinden daha ileri derece eğitimlidir. Bölge insanı dışarıya açık, yenilikçi ve girişimcidir. Bölge kalkınma stratejisinin temel öğesi bu kaynak olacaktır.

      Karadeniz'in kendisi, geliştirilebilecek önemli bir kaynaktır. Karadeniz Ekonomik işbirliği Teşkilatı ülkeleriyle yapılacak uluslararası ticaretin, transit taşımacılığın ve balıkçılığın bölge kalkınmasına önemli katkıları olacağı düşünülmektedir.

 7. DOKAP ANA PLANI'NIN AMAÇLARI ve STRATEJİSİ

 7.1. Amaçlar

Bölgesel kalkınma amaçlan sosyal, ekonomik ve çevre konularında gözlenen olumsuzlukları giderecek şekilde ifade edilmiştir. Bunlar:

1-Bölgenin ekonomik yapısını güçlendirerek ortalama gelir düzeyini yükseltmek ve bölge içi gelir dağılımını iyileştirmek;

2- Bölgenin sosyal gelişmesini ve dayanışmayı sağlayarak bölge içi entegrasyonu sağlamak;

3- Bölgenin doğal kaynaklarını ve çevre kapasitesini koruyarak uzun dönemli sürdürülebilir kalkınmayı sağlamaktır.

7.2. Kalkınma Stratejisi

Kalkınma stratejisi bölgenin temel sorunlarım çözecek bir şekilde ifade edilmiştir. Stratejinin dört temel bileşeni;

1-Ana ulaşım altyapısının geliştirilmesi,

2-Çok amaçlı su kaynaklarının geliştirilmesi,

3-Toprak mülkiyeti ve kullanımının iyileştirilmesi;

4-Mahalli idarelerin güçlendirilmesidir.

      Bu öğelerin oluşturduğu çerçevenin istenen başarıya ulaşması Bölgenin insan kaynaklarının geliştirilmesine bağlı olacaktır.

Sitemizden en iyi şekilde faydalanmanız için çerezler kullanılmaktadır.