AK Parti Gümüşhane Milletvekili Doç. Dr. Kemalettin Aydın, kamuoyunda korsan taksi, otopark mafyası olarak bilinen sorunların önlenmesi ve bazı kanunlarda değişiklik yapılmasını içeren kanun teklifi verdi.
Yaptığı açıklamada, TBMM’de ülke mevzuatında düzenleme ihtiyacı duyulan durumların düzeltilmesi için kanuni alt yapının düzenleme çalışmalarına imza atmaya devam ettiğini kaydeden Aydın, İstanbul Milletvekili Metin Külünk ve Çanakkale Milletvekili İsmail Kaşdemir ile birlikte hazırlayıp TBMM Başkanlığına sunduğu Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifinin 16 Mayıs Çarşamba günü İçişleri Komisyonunda görüşülmeye başlandığını söyledi.
Mardin Milletvekili Muammer Güler’in başkanlığında toplanan komisyona çok sayıda milletvekili ve bürokratın da iştirak ettiğini dile getiren Aydın, komisyona hazırlanan kanun teklifi hakkında bilgi verdi.
Birden çok düzenlemenin yapılarak eksikliklerin giderilmesinin amaçlandığı kanun teklifi ile çeşitli kanunlarda değişiklik yapılmak suretiyle, havacılık hizmetlerinin grev ve lokavt yasağı kapsamına alınması; yetkili kuruluşlar ile bu kuruluşlarca işletme izni verilen gerçek ve tüzel kişiler dışında park ücreti alınamayacağı ve bu hükme aykırı hareket edenler hakkında hapis ve adli para cezası verilmesi; araçlarını motorlu araç tescil ve trafik belgesinde gösterilen maksadın dışında kullananlar hakkında öngörülen cezaların artırılması; uçak kiralamalarının finansal kiralama kapsamına alınması; Belediye İtfaiye Yönetmeliğinin ilgili hükümlerinin Danıştay kararı ile yürütmesinin durdurulması nedeniyle ataması yapılamayan adayların itfaiye eri olarak otuz gün içinde göreve başlatılması amaçlanmakta olduğunu ifade eden Aydın, şunları söyledi:
HAVACILIK SEKTÖRÜNDE YÜKSEK KALİTELİ KESİNTİSİZ HİZMET
Havacılık sektörü yük ve yolcu taşımacılığı ile yurt içinde ve globalleşen dünyada ülkemizin söz sahibi olmasında son derece önemli bir fonksiyon icra etmektedir. Havayolu ile yolcu ve kargo taşımacılığı; sanayi üretimi, ihracat, turizm açısından vazgeçilmez bir unsur olarak değerlendirilmekte, havayolu ile ulaşılan her nokta yeni bir pazar olarak ülke ekonomisine katkı sağlamaktadır. Ülkemizin, havacılık sektöründe faaliyet gösteren şirketlerin, bir kesintiye uğramaksızın çalışmaya ve hizmetlerini bir kesintiye uğramaksızın yerine getirmeye devam edebilmelerinin sağlanması, hem küresel rekabetin hem de bazı hizmetlerde sürekliliğin zorunluluğu haline gelmiştir. Havacılık sektörü, çok uzun süreli ve oldukça üst düzey eğitimlerden geçmiş personel istihdamını gerektirmektedir. Kısa sürede de istenilen nitelikte yeni personelin temini mümkün olmamaktadır.
Dolayısıyla, çalışanların haklarını aramasında grevler çok etkili bir yol olmasına rağmen; toplumun kendi refahını sürdürebilme ve zaruri ihtiyaçların giderebilme hakkı ile grevlerin milli ekonomi, şirketler ve vatandaşlar üzerindeki olumsuz etkileri göz önüne alındığında, havacılık sektöründe yer alan faaliyetlerin grev ve lokavt yapılamayacak işler kapsamına alınması önem arz etmektedir. Ayrıca, yük ve yolcu taşımacılığı yapan havayolu şirketlerinin, yer hizmetlerini yürüten şirketler ile teknik bakım ve onarım hizmetlerini yürüten şirketler olmaksızın faaliyetlerini sürdürebilmeleri de mümkün değildir. Bu nedenle yer hizmetlerini yürüten şirketler ile teknik bakım ve onarım hizmetlerini yürüten şirketlerden bağımsız olarak havacılık hizmeti verilemeyeceğinden kanun teklifinde de faaliyetlerin bütünlüğü esas alınmış ve bunların tamamını kapsayacak şekilde düzenleme yapılması planlanmıştır.
MADDE 1 – 5/5/1983 tarihli ve 2822 sayılı Toplu İş Sözleşmesi, Grev ve Lokavt Kanununun 29 uncu maddesinin birinci fıkrasının (4) numaralı bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“4. Banka ve noterlik hizmetleri ile havacılık hizmetlerinde,”
OTOPARK MAFYASINA DUR DENİLECEK.
Günümüz kent koşullarında; gerek araç sayısının artması, gerek plansız kentleşme sonucu otopark alanlarının yetersizliği ile yerel yönetimlerin ve kolluk kuvvetlerinin yeterince denetleyememesi sonucunda şehirlerimizde “değnekçi” ya da “otopark mafyası” diye anılan bazı yasa dışı oluşumlar baş göstermiştir. Vatandaşlarımız özellikle otopark sıkıntısı yaşanan ve denetimden uzak olan sokak aralarında araçlarını park etmek istedikleri zaman orada bekleyen ve hiçbir yasal dayanağı olmadan park yeri gösteren, yardımcı olma adına yolları ve sokakları sahiplenmiş olan bazı kişilere otopark parası vermek zorunda kalmaktadırlar. Bu paraların hiçbir kaydı ve gerekçesi olmamasına rağmen vatandaşlarımız aracımıza zarar verebilirler, düşüncesiyle bu insanlara karşı alttan almak ve güya araçlarına göz kulak olunması karşılığında bir miktar para vermek zorunda kalmaktadırlar. Bu ve benzeri yasa dışı faaliyetlere karşı mevcut yasalarda ki boşlukların ortadan kaldırılması ve caydırıcı olmayan ceza oranlarının arttırılması ile bu tür yasadışı faaliyetlerin önlenebilmesi için 2918 sayılı Karayolu Trafik Kanununda değişiklik teklif edilmiştir.
KORSAN TAKSİYE SON.
Ülkemizdeki taşımacılık sektöründe faaliyet gösteren ticari taksiler Büyükşehir Belediyesi kurulan illerde Büyükşehir Belediyeleri tarafından verilen izinler ve çalışma kuralları çerçevesinde yasal olarak hizmet vermektedir. Taksici esnafı toplumla birebir temas halinde hizmet vermektedir ve tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de günlük hayatın vazgeçilmez bir parçasıdır. Bu hizmet sektörü sadece İstanbul baz alındığında ayda 30 milyon insanla doğrudan temas halinde olan taksici esnafı, şoförleri ve bunların aileleriyle birlikte 500 bine yakın vatandaşımızın ekmek kapısıdır. Bu sektörün büyüklüğü sorunları da beraberinde getirmektedir. Bunlardan en önemlisi ise idari birimlerden alınmış hiçbir belge ya da ruhsat olmadan yasal olmayan yollarla korsan tabir edilen taşımacılık faaliyetleridir. Bugün İstanbul’da yaklaşık olarak altmış bin korsan taşımacılık yapan taksi olduğu tahmin edilmektedir. Bu insanlar taksici esnafının zaten düşük olan kazancına ortak olmakta ve kayıt dışı bir ekonomi yaratmaktadırlar. Bu mağduriyet ve kayıtsızlığın önüne geçmek için mevcut yasalar yetersiz kalmakta ve caydırıcı olmamaktadır. Hiçbir vergi ve kayda tabi olmadan mahalle aralarında ve araç kiralama ofisleri adı altında faaliyet gösteren bu emek hırsızlarına karşı Emniyet Teşkilatı, Belediye Zabıtaları, Maliye Müfettişleri ve Esnaf Odalarının birlikte hareket etmesi gerekmektedir. Sadece İstanbul’da 2010 yılında korsan taşımacılıktan 13508 araca işlem yapılmış olması İstanbul polisinin fedakarca çalışmasının yanında yasal düzenleme olmadan bu sorunu ortadan kaldırılamayacağının ispatıdır.
FİNANSAL KİRALAMA
Kanun teklifi ile yük ve yolcu taşımacılığında bulunan havayolu şirketlerinin hava taşıma araçlarının, motorlarının aksam ve parçalarının kiralanması ile ilgili düzenleme yapılmıştır. Uçak kiralaması finansal kiralama olarak kabul edilmesi teklif edilmiştir.
İTFAİYE ERLERİ HAK ETTİKLERİ KADROLARINA KAVUŞACAK
İtfaiye eri alımında yaşanan mağduriyeti gidermek üzere, 5993 sayılı Belediye Kanuna bir geçici madde ilave edilmekte, yapılan sınavlarda başarılı olup, başarısı ilan edilmiş olanlardan atanması yapılmayanların atamalarının yapılarak oluşan mağduriyetin giderilmesi öngörülmektedir.
ŞOFORLER 50 YILLIK SORUNUN ÇÖZÜMÜ İÇİN TEŞEKKÜR ETTİLER
Kanun teklifinin açıklamalı sunumunun ardından söz alan Şoförler Cemiyetine ait sivil toplum örgütleri başkanları ise AK Parti Gümüşhane Milletvekili Doç. Dr. Kemalettin Aydın’a yaklaşık elli yıldır bekledikleri bir sorunu çözüme kavuşturacak olan kanuni alt yapının hazırlanarak, teklif edilmesinden ötürü teşekkür ettiler.
Yaptığı açıklamada, TBMM’de ülke mevzuatında düzenleme ihtiyacı duyulan durumların düzeltilmesi için kanuni alt yapının düzenleme çalışmalarına imza atmaya devam ettiğini kaydeden Aydın, İstanbul Milletvekili Metin Külünk ve Çanakkale Milletvekili İsmail Kaşdemir ile birlikte hazırlayıp TBMM Başkanlığına sunduğu Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifinin 16 Mayıs Çarşamba günü İçişleri Komisyonunda görüşülmeye başlandığını söyledi.
Mardin Milletvekili Muammer Güler’in başkanlığında toplanan komisyona çok sayıda milletvekili ve bürokratın da iştirak ettiğini dile getiren Aydın, komisyona hazırlanan kanun teklifi hakkında bilgi verdi.
Birden çok düzenlemenin yapılarak eksikliklerin giderilmesinin amaçlandığı kanun teklifi ile çeşitli kanunlarda değişiklik yapılmak suretiyle, havacılık hizmetlerinin grev ve lokavt yasağı kapsamına alınması; yetkili kuruluşlar ile bu kuruluşlarca işletme izni verilen gerçek ve tüzel kişiler dışında park ücreti alınamayacağı ve bu hükme aykırı hareket edenler hakkında hapis ve adli para cezası verilmesi; araçlarını motorlu araç tescil ve trafik belgesinde gösterilen maksadın dışında kullananlar hakkında öngörülen cezaların artırılması; uçak kiralamalarının finansal kiralama kapsamına alınması; Belediye İtfaiye Yönetmeliğinin ilgili hükümlerinin Danıştay kararı ile yürütmesinin durdurulması nedeniyle ataması yapılamayan adayların itfaiye eri olarak otuz gün içinde göreve başlatılması amaçlanmakta olduğunu ifade eden Aydın, şunları söyledi:
HAVACILIK SEKTÖRÜNDE YÜKSEK KALİTELİ KESİNTİSİZ HİZMET
Havacılık sektörü yük ve yolcu taşımacılığı ile yurt içinde ve globalleşen dünyada ülkemizin söz sahibi olmasında son derece önemli bir fonksiyon icra etmektedir. Havayolu ile yolcu ve kargo taşımacılığı; sanayi üretimi, ihracat, turizm açısından vazgeçilmez bir unsur olarak değerlendirilmekte, havayolu ile ulaşılan her nokta yeni bir pazar olarak ülke ekonomisine katkı sağlamaktadır. Ülkemizin, havacılık sektöründe faaliyet gösteren şirketlerin, bir kesintiye uğramaksızın çalışmaya ve hizmetlerini bir kesintiye uğramaksızın yerine getirmeye devam edebilmelerinin sağlanması, hem küresel rekabetin hem de bazı hizmetlerde sürekliliğin zorunluluğu haline gelmiştir. Havacılık sektörü, çok uzun süreli ve oldukça üst düzey eğitimlerden geçmiş personel istihdamını gerektirmektedir. Kısa sürede de istenilen nitelikte yeni personelin temini mümkün olmamaktadır.
Dolayısıyla, çalışanların haklarını aramasında grevler çok etkili bir yol olmasına rağmen; toplumun kendi refahını sürdürebilme ve zaruri ihtiyaçların giderebilme hakkı ile grevlerin milli ekonomi, şirketler ve vatandaşlar üzerindeki olumsuz etkileri göz önüne alındığında, havacılık sektöründe yer alan faaliyetlerin grev ve lokavt yapılamayacak işler kapsamına alınması önem arz etmektedir. Ayrıca, yük ve yolcu taşımacılığı yapan havayolu şirketlerinin, yer hizmetlerini yürüten şirketler ile teknik bakım ve onarım hizmetlerini yürüten şirketler olmaksızın faaliyetlerini sürdürebilmeleri de mümkün değildir. Bu nedenle yer hizmetlerini yürüten şirketler ile teknik bakım ve onarım hizmetlerini yürüten şirketlerden bağımsız olarak havacılık hizmeti verilemeyeceğinden kanun teklifinde de faaliyetlerin bütünlüğü esas alınmış ve bunların tamamını kapsayacak şekilde düzenleme yapılması planlanmıştır.
MADDE 1 – 5/5/1983 tarihli ve 2822 sayılı Toplu İş Sözleşmesi, Grev ve Lokavt Kanununun 29 uncu maddesinin birinci fıkrasının (4) numaralı bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“4. Banka ve noterlik hizmetleri ile havacılık hizmetlerinde,”
OTOPARK MAFYASINA DUR DENİLECEK.
Günümüz kent koşullarında; gerek araç sayısının artması, gerek plansız kentleşme sonucu otopark alanlarının yetersizliği ile yerel yönetimlerin ve kolluk kuvvetlerinin yeterince denetleyememesi sonucunda şehirlerimizde “değnekçi” ya da “otopark mafyası” diye anılan bazı yasa dışı oluşumlar baş göstermiştir. Vatandaşlarımız özellikle otopark sıkıntısı yaşanan ve denetimden uzak olan sokak aralarında araçlarını park etmek istedikleri zaman orada bekleyen ve hiçbir yasal dayanağı olmadan park yeri gösteren, yardımcı olma adına yolları ve sokakları sahiplenmiş olan bazı kişilere otopark parası vermek zorunda kalmaktadırlar. Bu paraların hiçbir kaydı ve gerekçesi olmamasına rağmen vatandaşlarımız aracımıza zarar verebilirler, düşüncesiyle bu insanlara karşı alttan almak ve güya araçlarına göz kulak olunması karşılığında bir miktar para vermek zorunda kalmaktadırlar. Bu ve benzeri yasa dışı faaliyetlere karşı mevcut yasalarda ki boşlukların ortadan kaldırılması ve caydırıcı olmayan ceza oranlarının arttırılması ile bu tür yasadışı faaliyetlerin önlenebilmesi için 2918 sayılı Karayolu Trafik Kanununda değişiklik teklif edilmiştir.
KORSAN TAKSİYE SON.
Ülkemizdeki taşımacılık sektöründe faaliyet gösteren ticari taksiler Büyükşehir Belediyesi kurulan illerde Büyükşehir Belediyeleri tarafından verilen izinler ve çalışma kuralları çerçevesinde yasal olarak hizmet vermektedir. Taksici esnafı toplumla birebir temas halinde hizmet vermektedir ve tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de günlük hayatın vazgeçilmez bir parçasıdır. Bu hizmet sektörü sadece İstanbul baz alındığında ayda 30 milyon insanla doğrudan temas halinde olan taksici esnafı, şoförleri ve bunların aileleriyle birlikte 500 bine yakın vatandaşımızın ekmek kapısıdır. Bu sektörün büyüklüğü sorunları da beraberinde getirmektedir. Bunlardan en önemlisi ise idari birimlerden alınmış hiçbir belge ya da ruhsat olmadan yasal olmayan yollarla korsan tabir edilen taşımacılık faaliyetleridir. Bugün İstanbul’da yaklaşık olarak altmış bin korsan taşımacılık yapan taksi olduğu tahmin edilmektedir. Bu insanlar taksici esnafının zaten düşük olan kazancına ortak olmakta ve kayıt dışı bir ekonomi yaratmaktadırlar. Bu mağduriyet ve kayıtsızlığın önüne geçmek için mevcut yasalar yetersiz kalmakta ve caydırıcı olmamaktadır. Hiçbir vergi ve kayda tabi olmadan mahalle aralarında ve araç kiralama ofisleri adı altında faaliyet gösteren bu emek hırsızlarına karşı Emniyet Teşkilatı, Belediye Zabıtaları, Maliye Müfettişleri ve Esnaf Odalarının birlikte hareket etmesi gerekmektedir. Sadece İstanbul’da 2010 yılında korsan taşımacılıktan 13508 araca işlem yapılmış olması İstanbul polisinin fedakarca çalışmasının yanında yasal düzenleme olmadan bu sorunu ortadan kaldırılamayacağının ispatıdır.
FİNANSAL KİRALAMA
Kanun teklifi ile yük ve yolcu taşımacılığında bulunan havayolu şirketlerinin hava taşıma araçlarının, motorlarının aksam ve parçalarının kiralanması ile ilgili düzenleme yapılmıştır. Uçak kiralaması finansal kiralama olarak kabul edilmesi teklif edilmiştir.
İTFAİYE ERLERİ HAK ETTİKLERİ KADROLARINA KAVUŞACAK
İtfaiye eri alımında yaşanan mağduriyeti gidermek üzere, 5993 sayılı Belediye Kanuna bir geçici madde ilave edilmekte, yapılan sınavlarda başarılı olup, başarısı ilan edilmiş olanlardan atanması yapılmayanların atamalarının yapılarak oluşan mağduriyetin giderilmesi öngörülmektedir.
ŞOFORLER 50 YILLIK SORUNUN ÇÖZÜMÜ İÇİN TEŞEKKÜR ETTİLER
Kanun teklifinin açıklamalı sunumunun ardından söz alan Şoförler Cemiyetine ait sivil toplum örgütleri başkanları ise AK Parti Gümüşhane Milletvekili Doç. Dr. Kemalettin Aydın’a yaklaşık elli yıldır bekledikleri bir sorunu çözüme kavuşturacak olan kanuni alt yapının hazırlanarak, teklif edilmesinden ötürü teşekkür ettiler.