Gümüşhane’de 16 sivil toplum kuruluşunun bir araya gelerek oluşturduğu Gümüşhane Sivil Dayanışma Platformu (GÜSİDAP), dershanelerin kapatılmasıyla ilgili basın açıklaması yaptı.
Platform adına Gümüşhane İşadamları Derneği (GİAD) Başkanı Abdullah Yavuz, dernek binasında yaptığı açıklamada, son dönemde oluşan durum üzerine kaygılarını iletmek üzere basın toplantısı düzenlediklerini söyledi.
Türkiye’de eğitim sisteminde gerçekleştirilmeye çalışılan değişimlerin öğrencilere cevap veremez hale gelmesinden kaygı duyduklarını kaydeden Yavuz, sistemdeki sıkıntılar nedeniyle öğrenci ve ailelerin kaygılarının yanında sosyal denge açısından ciddi sıkıntıların olabileceğini düşündüklerini söyledi.
Dershanelerin toplumsal bir ihtiyaçtan doğduğunu, kimsenin ihtiyaç hissetmediği, faydasına inanmadığı bir yere ücret ödemek istemeyeceğini belirten Yavuz, halkın dershanelere ihtiyaç hissetmediği vakit, dershanelerin kendiliğinden zaten kapanacağını söyledi.
Yavuz, açıklamasında şu ifadelere yer verdi:
“Eğitim sistemindeki dershanelere olan ihtiyaç giderilmeden dershanelerin kapatılması yanlış olur. Bu teşebbüs hürriyetine aykırıdır. Çocuğunu dershaneye gönderme konusunda isteyen herkes iradesinde hürdür. Kapatmak çare değildir. Kanunla kapatırsanız ya bu iş merdiven altına iner ya da insanlar evlerine özel öğretmen getirmek zorunda kalır. Kaldı ki, dershane öğretmenlerinin sınavsız kadroya alınması da yanlış olur. Dershanelerin kapatılabilmesi için, eğitim sisteminin, böyle bir ihtiyaç kalmayacak şekilde iyileştirilmesi gerekmektedir.
Bazı bölgelerde özel okula gidemeyen, özel ders alamayan, orta ve dar gelir grubunun elindeki tek alternatifi dershanelerdir. Anadolu’nun ücra köşelerinden dershaneye ve okuma salonlarına giden çocuklar, en iyi okulların burslu bölümlerini kazanmışlardır. Eğitimde fırsat eşitliği varsa eğer, bu hak çocuklarımızın ellerinden alınmamalıdır. Dershaneleri kapatmakla eğitim sistemi kendiliğinden düzelmeyecek, sistemdeki boşluk daha da açılacaktır. Özel ders ihtiyacı ortadan kalkmayacak ve kapatmak kontrolsüz oluşumlara yol açacaktır.
Yapılan tüm sınavlar müfredattan soruluyor. Ancak öğrenci son sınıfa geldiğinde lise bir deki konuyu unutuyor. Bu konuları hatırlamak ve tekrar etmek için dershane bir ihtiyaçtır. Özellikle kız çocuklarının okutulmak istenmediği bir dönemde dershaneler kız çocuklarını okumaya teşvik etmiştir. Özel Okula dönüşüm kulağa hoş gelmektedir. Şu an Gümüşhane’de iki dershane var iki kolej olduğunu düşündüğümüzde bu okulların kontenjanlarının boş kalacağı aşikârdır. Zira destek verilse bile 2000-2500 TL olan dershane ücretini ödeyemeyen dar gelirli aileler 15.000 TL yi bulan özel okul ücretini nasıl ödeyecektir.
Kapatılması durumunda bu sistem de legal ya da illegal devam edecektir. Yer altına inecek kayıt dışı olarak sürecektir. Ekonomik durumu iyi olan aileler özel öğretmen tutma yoluna giderek bu süreçte fazla zarar görmeyecektir. Ancak ekonomik durumu iyi olmayan aileler bu hizmeti alamayacak ve eğitimde büyük bir fırsat eşitsizliği oluşacaktır.
Bugün Gümüşhane’den, Karadeniz’in bir köyünden doktor çıkıyorsa, dershaneciliğin katkısı ile olmuştur. Ancak dershaneleri kapatarak siz sadece zenginin çocuklarına gelecek vaat etmiş olursunuz. Doğuda ve batıdaki eğitim standartları eşitlenmedikçe dershanelere olan ihtiyaç devam edecektir. Dershaneler dar gelirli Anadolu insanın elinden tutup batıdaki özel kolejlerle aynı sınavda yarışmasına katkı sunan kurumlardır.
75 milyon insanı ilgilendiren düzenlemenin konunun muhataplarıyla ve uzmanlarıyla istişarelerde bulunarak düzenlenmesi gerekir. Dershanelerin kapatılmasını kesinlikle istemiyoruz. İlla bir yerler kapatılacaksa dershaneler değil, öğrencilerin okumasına engel olan ya da kötü alışkanlıklar edinmesine neden olan yerler kapatılsın.Bölgemizin en büyük eksiklerinden olan yetişmiş ve kalifiye insan problemleri de dershaneler sayesinde azalmıştır.
Ayrıca dershanelerle birlikte gündeme gelen Okuma salonları ise sadece eğitim vermenin yanında toplumsal barışa da çok önemli katkılar sağlamaktadır. Toplumun katmanları arasındaki eğitim farkını azaltıp birlik ve beraberliği güçlendirmektedir.
Gerekli görülen bu kararın doğuracağı sonucun faydadan çok zarara yol açacağı ortadadır. Kamuoyu anketlerinde yüzde 95 olumlu işler yaptığı belirtilen bu kurumların kapatılmasını doğru bulmuyoruz. Dershanelerin kapatma konusundaki ısrarı, ümit ediyoruz ki karar mercii olan kurum ve kuruluşlar dikkate alıp tekrar gözden geçireceklerdir.”
Platforma üye derneklerin isimleri şu şekilde:
1- Gümüşhane İşadamları Derneği
2- Gümüşhane Yakamoz Eğitim Kültür Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği
3- Gümüşhane Eğitimciler Derneği
4- Gümüşhane Sağlık Çalışanları ve Sağlık Hizmetleri Derneği
5- Gümüşhane Kültür Gönüllüleri Yardımlaşma Ve Dayanışma Derneği
6- Gümüşhane Teknik Elemanlar Derneği
7- Gümüşhane Genç Ümitler Derneği
8- Gümüşhane Üniversitesi Mezunlar Derneği
9- Kelkit Sanayici ve İşadamları Derneği
10- Kelkit Güllü Hatun Eğitim Kültür Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği
11- Şiran Sanayici ve İşadamları Derneği
12- Şiran Tomara Eğitim Kültür Dayanışma ve Yardımlaşma Derneği
13- Torul Harşit Eğitim Kültür Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği
14- Kürtün Özkürtün Eğitim Kültür Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği
15- Köseyi Sevenler İlim Kültür Sosyal Yard. ve Dayanışma Derneği
16- Bayburt-Gümüşhane Denge Hukuk Derneği
Platform adına Gümüşhane İşadamları Derneği (GİAD) Başkanı Abdullah Yavuz, dernek binasında yaptığı açıklamada, son dönemde oluşan durum üzerine kaygılarını iletmek üzere basın toplantısı düzenlediklerini söyledi.
Türkiye’de eğitim sisteminde gerçekleştirilmeye çalışılan değişimlerin öğrencilere cevap veremez hale gelmesinden kaygı duyduklarını kaydeden Yavuz, sistemdeki sıkıntılar nedeniyle öğrenci ve ailelerin kaygılarının yanında sosyal denge açısından ciddi sıkıntıların olabileceğini düşündüklerini söyledi.
Dershanelerin toplumsal bir ihtiyaçtan doğduğunu, kimsenin ihtiyaç hissetmediği, faydasına inanmadığı bir yere ücret ödemek istemeyeceğini belirten Yavuz, halkın dershanelere ihtiyaç hissetmediği vakit, dershanelerin kendiliğinden zaten kapanacağını söyledi.
Yavuz, açıklamasında şu ifadelere yer verdi:
“Eğitim sistemindeki dershanelere olan ihtiyaç giderilmeden dershanelerin kapatılması yanlış olur. Bu teşebbüs hürriyetine aykırıdır. Çocuğunu dershaneye gönderme konusunda isteyen herkes iradesinde hürdür. Kapatmak çare değildir. Kanunla kapatırsanız ya bu iş merdiven altına iner ya da insanlar evlerine özel öğretmen getirmek zorunda kalır. Kaldı ki, dershane öğretmenlerinin sınavsız kadroya alınması da yanlış olur. Dershanelerin kapatılabilmesi için, eğitim sisteminin, böyle bir ihtiyaç kalmayacak şekilde iyileştirilmesi gerekmektedir.
Bazı bölgelerde özel okula gidemeyen, özel ders alamayan, orta ve dar gelir grubunun elindeki tek alternatifi dershanelerdir. Anadolu’nun ücra köşelerinden dershaneye ve okuma salonlarına giden çocuklar, en iyi okulların burslu bölümlerini kazanmışlardır. Eğitimde fırsat eşitliği varsa eğer, bu hak çocuklarımızın ellerinden alınmamalıdır. Dershaneleri kapatmakla eğitim sistemi kendiliğinden düzelmeyecek, sistemdeki boşluk daha da açılacaktır. Özel ders ihtiyacı ortadan kalkmayacak ve kapatmak kontrolsüz oluşumlara yol açacaktır.
Yapılan tüm sınavlar müfredattan soruluyor. Ancak öğrenci son sınıfa geldiğinde lise bir deki konuyu unutuyor. Bu konuları hatırlamak ve tekrar etmek için dershane bir ihtiyaçtır. Özellikle kız çocuklarının okutulmak istenmediği bir dönemde dershaneler kız çocuklarını okumaya teşvik etmiştir. Özel Okula dönüşüm kulağa hoş gelmektedir. Şu an Gümüşhane’de iki dershane var iki kolej olduğunu düşündüğümüzde bu okulların kontenjanlarının boş kalacağı aşikârdır. Zira destek verilse bile 2000-2500 TL olan dershane ücretini ödeyemeyen dar gelirli aileler 15.000 TL yi bulan özel okul ücretini nasıl ödeyecektir.
Kapatılması durumunda bu sistem de legal ya da illegal devam edecektir. Yer altına inecek kayıt dışı olarak sürecektir. Ekonomik durumu iyi olan aileler özel öğretmen tutma yoluna giderek bu süreçte fazla zarar görmeyecektir. Ancak ekonomik durumu iyi olmayan aileler bu hizmeti alamayacak ve eğitimde büyük bir fırsat eşitsizliği oluşacaktır.
Bugün Gümüşhane’den, Karadeniz’in bir köyünden doktor çıkıyorsa, dershaneciliğin katkısı ile olmuştur. Ancak dershaneleri kapatarak siz sadece zenginin çocuklarına gelecek vaat etmiş olursunuz. Doğuda ve batıdaki eğitim standartları eşitlenmedikçe dershanelere olan ihtiyaç devam edecektir. Dershaneler dar gelirli Anadolu insanın elinden tutup batıdaki özel kolejlerle aynı sınavda yarışmasına katkı sunan kurumlardır.
75 milyon insanı ilgilendiren düzenlemenin konunun muhataplarıyla ve uzmanlarıyla istişarelerde bulunarak düzenlenmesi gerekir. Dershanelerin kapatılmasını kesinlikle istemiyoruz. İlla bir yerler kapatılacaksa dershaneler değil, öğrencilerin okumasına engel olan ya da kötü alışkanlıklar edinmesine neden olan yerler kapatılsın.Bölgemizin en büyük eksiklerinden olan yetişmiş ve kalifiye insan problemleri de dershaneler sayesinde azalmıştır.
Ayrıca dershanelerle birlikte gündeme gelen Okuma salonları ise sadece eğitim vermenin yanında toplumsal barışa da çok önemli katkılar sağlamaktadır. Toplumun katmanları arasındaki eğitim farkını azaltıp birlik ve beraberliği güçlendirmektedir.
Gerekli görülen bu kararın doğuracağı sonucun faydadan çok zarara yol açacağı ortadadır. Kamuoyu anketlerinde yüzde 95 olumlu işler yaptığı belirtilen bu kurumların kapatılmasını doğru bulmuyoruz. Dershanelerin kapatma konusundaki ısrarı, ümit ediyoruz ki karar mercii olan kurum ve kuruluşlar dikkate alıp tekrar gözden geçireceklerdir.”
Platforma üye derneklerin isimleri şu şekilde:
1- Gümüşhane İşadamları Derneği
2- Gümüşhane Yakamoz Eğitim Kültür Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği
3- Gümüşhane Eğitimciler Derneği
4- Gümüşhane Sağlık Çalışanları ve Sağlık Hizmetleri Derneği
5- Gümüşhane Kültür Gönüllüleri Yardımlaşma Ve Dayanışma Derneği
6- Gümüşhane Teknik Elemanlar Derneği
7- Gümüşhane Genç Ümitler Derneği
8- Gümüşhane Üniversitesi Mezunlar Derneği
9- Kelkit Sanayici ve İşadamları Derneği
10- Kelkit Güllü Hatun Eğitim Kültür Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği
11- Şiran Sanayici ve İşadamları Derneği
12- Şiran Tomara Eğitim Kültür Dayanışma ve Yardımlaşma Derneği
13- Torul Harşit Eğitim Kültür Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği
14- Kürtün Özkürtün Eğitim Kültür Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği
15- Köseyi Sevenler İlim Kültür Sosyal Yard. ve Dayanışma Derneği
16- Bayburt-Gümüşhane Denge Hukuk Derneği