Gümüşhane Haberleri

DOKA'dan 20 Sayfalık Cevap

data-auto-format="rspv" data-full-width>
Gümüşhane

Doğu Karadeniz Kalkınma Ajansı (DOKA) Yönetim Kurulu Başkanı ve Giresun Valisi Dursun Ali Şahin, GİKDER’in geçtiğimiz günlerde gündeme getirdiği “DOKA’dan Gezi Değil, İcraat Bekliyoruz” başlıklı haberine cevap verdi.

Doğu Karadeniz Kalkınma Ajansı (DOKA) Yönetim Kurulu Başkanı ve Giresun Valisi Dursun Ali Şahin, GİKDER’in geçtiğimiz günlerde gündeme getirdiği “DOKA’dan Gezi Değil, İcraat Bekliyoruz” başlıklı haberine cevap verdi.
 
Yaklaşık 20 sayfalık cevap metninde Vali Şahin, şu ifadelere yer verdi:
 
Bilindiği üzere 25.01.2006 Tarih ve 5449 Sayılı “Kalkınma Ajanslarının Kuruluşu, Koordinasyonu ve Görevleri Hakkında Kanunu’nun 5. maddesi gereğince, 25.07.2009 tarih ve 27299 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan kararname ile kurulan ve yaklaşık iki yıldır fiilen faaliyette olan Doğu Karadeniz Kalkınma Ajansı’nın 5449 sayılı kanun kapsamında en önemli görevlerinden birisi Bölgenin iş ve yatırım imkânlarının, ilgili kuruluşlarla işbirliği halinde ulusal ve uluslararası düzeyde tanıtımını yapmak veya yaptırmak ve Türkiye'nin katıldığı ikili veya çok taraflı uluslararası programlara ilişkin faaliyetlerin bölgede tanıtımını yapmak ve bu programlar kapsamında proje geliştirilmesine katkı sağlamaktır.
 
Ajansımızın misyonu “Ulusal ve yerel kalkınma planlarında ve programlarında öngörülen ilke ve politikalarla uyumlu olarak kamu, özel sektör ve sivil toplum arasındaki işbirliğini geliştirerek, bölgede sürdürülebilir ekonomik, çevresel, sosyal kalkınmayı sağlamak ve bölgenin rekabet edebilirliğini ve uluslararası tanınırlığını arttırmaktır.” Ajansımızın vizyonu ise “Ekonomisi güçlü, yenilikçi ve rekabetçi, sosyal yönden gelişmiş ve bütünleşmiş, altyapısı tamamlanmış, sürdürülebilir çevre ve yüksek yaşam kalitesine sahip bir Doğu Karadeniz Bölgesi” olarak tanımlanmış ve bu misyon ve vizyon doğrultusunda çalışmalarına hızlı bir şekilde devam etmektedir.
 
Doğu Karadeniz Kalkınma ajansı 5449 sayılı kanun uyarınca yukarıda belirtilen yetki, görev ve sorumluluklarını Yönetim Kurulu kararları doğrultusunda, Güdümlü Proje Desteği, Doğrudan Faaliyet Desteği, Teknik Destek ve Proje Teklif Çağrısı gibi yöntemler ile veya bizzat kendi organizasyonuyla yerine getirmektedir.
 
Ajansımızın Temel Politikaları ve Öncelikleri
 
Doğu Karadeniz Kalkınma Ajansı'nın Bölge Planında yer alan amaç, hedef ve stratejileri uygulamada izleyeceği temel politika ve öncelikler;
·         Bölge aktörlerinin görüşleri doğrultusunda Bölge Planına yansıtılan amaç ve hedeflere ulaşmak Türkiye Cumhuriyeti yasalarına, ulusal plan ve programlarına, taraf olduğu uluslararası anlaşmalara ve AB üyelik sürecine katkı sağlayacak ve uyum gösterecek stratejiler izlemek,
·         Bölge illerinde kamu, özel ve sivil toplum kurum/kuruluşlarına teknik destek sağlamak ve kurumsal kapasitelerinin gelişimine katkıda bulunarak, bölgenin idari, beşeri ve sosyal sermayesinin geliştirilmesi,
·         Bölgede ulusal ve uluslararası arenada güçlü ve rekabetçi bir ekonomi oluşturabilmek için yenilikçi, uluslararası piyasaları takip eden ve bir parçası olan, bölge potansiyelini ve özgün değerlerini iktisadi değerlere dönüştürebilen, bölge eko-sistemine uyumlu bir ekonomi oluşturmaya yönelik strateji ve faaliyetleri desteklemek,
·         Bölgedeki iktisadi, çevre ve altyapı ile sosyal hayat üzerinde önemli rol oynayan ve sürdürülebilir kalkınma için ajansın paydaşlarını oluşturan kamu ve özel sektör paydaşlarının uluslararası gelişme ve yenilikleri izlemeleri ve bölgenin gelişimine katkı sağlayabilecek oluşumlara katılımı ve bu platformlarda fayda sağlamaları için gerekli olabilecek faaliyetleri desteklemek, bölge aktörleri arasında iletişim ve sinerjiyi arttırılarak kaynakların ve bölge potansiyelinin en etkin şekilde kullanılmasını desteklemek,
·         Tüm ajans faaliyetlerinde, iyi yönetişim ilkelerine uygun bir şekilde katılımcı, şeffaf, hesap verebilir, verimli, ulaşılabilir, hak ve özgürlük ve evrensel değerlere saygılı, piyasa ekonomisine müdahale etmeden bölge iktisadi aktörlerinin rekabet gücünü arttırabilecek şekilde hareket etmek,
·         Bölge kültürel mirası, kültürü ve doğasının korunmasını öne çıkaran ve sosyal içerme, sosyal hayat ve kültürü zenginleştiren faaliyetleri desteklemek ve bölgenin sahip olduğu sosyal, kültürel ve iktisadi zenginlik ve potansiyeli ulusal ve uluslararası boyutta tanıtmak,
·         Ajansın temel politikaları, ulusal ve bölgesel planı gerçekleştirebilecek kapasiteye sahip, kendini bölge ihtiyaçları ve küresel yeniliklere cevap verebilecek şekilde geliştirebilen ve yenileyebilen bir kurumsal yapı ve personel yeterliliğine sahip bir kurum olabilmektir.
 
Ajansımızın şimdiye kadar yaptığı önemli çalışmalar
Doğu Karadeniz Turizm 2023 Strateji Belgesi
 
  • Bölgede var olan turizm potansiyelini tam olarak ortaya çıkarabilmek ve bu potansiyelin en doğu şekilde kullanabilmesini sağlamak amacıyla Doğu Karadeniz Turizm 2023 Stratejisi Belgesi hazırlanmaktadır. Doğu Karadeniz Turizm 2023 Strateji Belgesi ile birlikte belirlenen strateji hayata geçirilerek turizm sektörünün bölgeye sağladığı katma değerde artış sağlanması hedeflenmektedir. Turizm Sektörü Strateji Belgesi çalışma programı kapsamında illerdeki Yönetim Kurulu üyeleri ve Kalkınma Kurulu üyeleriyle görüşmeler yapılmış, bilgi alışverişinde bulunulmuştur. Sektör paydaşlarıyla görüşülerek, yerinde ziyaretler yapılmış ve Turizm Sektörü Strateji Belgesi çalışma programı paylaşılmıştır. Turizm Sektör Strateji Belgesi için hazırlanan çalışma programı bölge illerine gerçekleştirilen ziyaretlerle Yönetim Kurulu ve Kalkınma Kurulu üyeleriyle paylaşılmış ve olası işbirliği potansiyelleri araştırılmıştır. Turizm Strateji Belgesi oluşturmaya yönelik 6 ilde 29 Turizm Çalıştayı düzenlenmiş ve toplam 555 kişinin katılımı sağlanmıştır. Turizm Strateji Belgesi’ne temel oluşturacak il raporları ve saha çalışması raporları hazırlanmış ve Turizm Strateji Belgesinin taslağı oluşturulmuştur.
 
 
TR90 Bölgesi Lojistik Mevcut Durum Analizi ve Gelişme Stratejisi
 
  • TR90 Bölgesi Lojistik Mevcut Durum Analizi ve Gelişme Stratejisi konulu çalışma hazırlanmıştır. Bu çalışmada bölgede gerçekleştirilen lojistik faaliyetler bir arada incelenmektedir. Neticede bölgede lojistiğin ve lojistik sektörüne dair sorunlar, çözüm önerileri ve hedefler tespit edilmiştir. Lojistiğin geçmişten bugüne bölgede önemli bir sektör olması ve bölgesel kalkınmanın önemli eksenlerinden birini oluşturması bakımından böyle bir çalışmanın yapılması gereksinimi ortaya çıkmıştır. Bu kapsamda bölgede lojistiğin çok çeşitli faaliyet kollarından temsilcilerle görüşmeler gerçekleştirilmiş, yerel ve ulusal düzeyde plan ve programlar incelenmiş ve araştırmalar yapılmıştır. Böylece, bölgede lojistiğe dair kısa ve orta vadede yapılması gerekenlerin toplandığı bir politika aracı oluşturulmuştur. Bölgesel potansiyelin ortaya konmasının ardından Bölgemize bir lojistik merkez kazandırarak bölgemizi bir lojistik üs haline getirmek nihai hedeflerimiz arasındadır.
  • Trabzon’da Lojistik Merkez Kurulması Projesi ile ilgili olarak hazırlanan TR90 Bölgesi Lojistik Mevcut Durum Analizi ve Gelişme Stratejisi Belgesi ilgili tüm paydaşlarla paylaşılmış, çeşitli platformlarda görüş alış verişleri yapılmıştır.
  • Bu çalışma kapsamında 24-27 Kasım 2011 tarihinde İstanbul’da gerçekleştirilen LOGIST Eurasia 2011 lojistik fuarına katılım sağlanmıştır. Fuarda çok sayıda özel sektör temsilcisi ile görüşülmüş ve sektörün sorunları üzerinde durulmuştur.
 
 
TR90 Bölgesi Lojistik Merkezi Kurulması Projesi
 
  • Trabzon Limanı, Rusya Federasyonu’na Türkiye’den en fazla ihracatın yapıldığı Liman olmasının yanında, Rusya ile Türkiye arasında en hızlı taşımacılığın yapıldığı liman olma özelliğini taşımaktadır. Ayrıca Rusya Federasyonu’na yapılan taşımalar diğer alternatiflere nazaran en düşük maliyete sahip olma özelliğini de taşımaktadır. Bu çerçevede, Rusya Federasyonu ile ticaretimizin sekteye uğramaması, Rusya’nın Tuapse, Novorossisk Gelencik ve Sochi limanlarına dağınık bir şekilde sürdürülen ticaret faaliyetlerinin tek bir merkezde toplanarak karşılıklı ticaretimizin arzu edilen potansiyele ulaşmasına yönelik olarak, iki ülke açısından en etkili olabilecek yerde limana entegre olacak bir şekilde bir Lojistik Merkez kurulması planlanmaktadır.
  • Gerçekleştirilmesi planlanan Lojistik Merkez Projesi kapsamında TR 90 Bölgesinde konu ile ilgili tüm kurum ve kuruluşların ve özel şirket temsilcilerinin dahil edildiği toplam 11 adet odak grup toplantısı ve 47 adet birebir toplantı yapılmıştır.
  • Trabzon’da bütün kesimlerin üzerinde birleştiği lojistik merkezin; Trabzon Valiliği, Trabzon Belediyesi, Trabzon Ticaret ve Sanayi Odası, Doğu Karadeniz Kalkınma Ajansı, Doğu Karadeniz İhracatçılar Birliği, KTÜ, Trabzon Ticaret Borsası ve özel firmalar ortaklığında kurulmasında mutabık kalınmıştır. Alternatif iki alan üzerinde karar verildikten sonra kurulacak olan lojistik merkez karayolu ile yeni İpekyolu’nda bir taraftan Rusya’ya diğer taraftan Çin’e bağlanacak; böylece denizyolunda kaybedilen Sochi hattının yeniden geri kazanılması sağlanacaktır.
  • T.C. Ulaştırma Bakanlığı Karayolları Bölge Müdürlüğü, Trabzon Demiryolu Platformu ve KTÜ’ye ziyarette bulunulmuş ve muhtemel işbirlikleri görüşülmüştür. İlgili öğretim üyeleri ile çalışmanın tamamlanması için yol haritası oluşturulmuştur ve GZFT analizi için paydaşları hedef alan anket çalışması hazırlanmıştır. Çalışmanın sonuç ve öneriler kısmının hazırlanması doğrultusunda paydaşlara ziyaret gerçekleştirilmiş ve görüşlerine başvurulmuştur.
 
İş Geliştirme Merkezleri Araştırma Raporu
  • Doğu Karadeniz Kalkınma Ajansı TR90 Bölgesi’nde girişimciliğin artırılmasını bölgesel kalkınmanın en önemli araçları arasında görmektedir. Bu amaca dönük olarak bu alanda mevcut durumda var olan iyi modelleri izlemekte ya da yeni uygulamaların oluşturulması için çalışmaktadır. Mevcut durumda tüm dünyada yeni girişimlerin teşvik edilmesi için en uygun altyapı araçlarından biri olan iş geliştirme merkezlerini tüm yönleriyle araştıran, ülkemizdeki uygulamalarıyla karşılaştıran ve bölgesel dinamikler doğrultusunda uygun bir yapı oluşturmaya çalışan bir araştırma raporu gerçekleştirmektedir. Araştırmaları son aşamaya gelen çalışma neticesinde ülkemizde sayıca az olan ancak bölgemizde henüz bulunmayan İŞGEM modeli ilk aşamada TR90 Bölgesindeki bütün illerde birer tane olmak üzere ve ilerleyen süreçlerde sayıları artırılarak yaygınlaştırılmaya çalışılacaktır. Çalışmalar sırasında bölgesel dinamikler ve katılımcılık unsuru daima dikkate alınmaktadır.
 
TR 90 Bölgesi Balıkçılık ve Su Ürünleri Çalışmaları
 
  • Ajansımız tarafından bölge gelişim planlaması sürecinde güçlü ve rekabetçi bir Doğu Karadeniz ekonomisi için konulan hedeflerden birisi de “Bölge su ürünlerinin üretimi ve bu alandan elde edilen katma değerin arttırılmasıdır”. Sektörel anlamda sürdürülebilir bir gelişmenin sağlanabilmesi için kuşkusuz firma ve kurumlarımızın sürekli olarak gerek bilgi, tecrübe ve kapasitelerini arttırması gerekse yeni pazarlar ve iş ortaklıklarını araştırması gerekmektedir. Bilindiği üzere Norveç ve İsveç ülkeleri de bu sektörde önemli başarılar elde etmiş ülkeler olarak öne çıkmaktadır. Bu anlamda Ajansımız ve TTSO işbirliği ile Norveç-İsveç İş ve İnceleme gezisi düzenlenmiş gerek ikili iş görüşmeleri gerekse ziyaret edilecek kurum ve işletmeler ile katılımcı firmalarımız ve kurumlarımıza önemli bir bilgi ve tecrübe edinimi ve bunların yanı sıra yeni iş bağlantıları ve ortaklıkları kurmaları için önemli bir fırsat sağlanmıştır.
 
 
Yeşil Altın Türk Çayının Markalaştırılması 2023 Vizyonu
 
  • Rize Ticaret Borsası ve Rize Dernekleri Federasyonu tarafından, Türk Çayı’nın markalaşması ve uluslararası tanıtımı amacıyla 16-18 Kasım tarihlerinde Rize Ticaret Borsası’nda düzenlenen “Yeşil Altın Türk Çayının Markalaştırılması 2023 Vizyonu” Çalıştayı’na katılım sağlanmıştır. Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayatı YAZICI, Rize Valisi Seyfullah HACIMÜFTÜOĞLU, Rize Belediye Başkanı Halil BAKIRCI ile çok sayıda sivil toplum kuruluşu ve özel sektör temsilcisinin de katıldığı çalıştayda markalaşma yolunda stratejik amacın belirlenmesi, temel alanlar ve bu alanlara yönelik faaliyetler konularında çalışmalar yapılmıştır

Bölgede Türk çayının markalaşarak yurt dışına ihraç edilebilmesinin hem çayın değerini artıracağı hem de bölge ihracatına katma değer sağlayacağı; sağlanan bu katma değerin de yaş çay üreticisi için büyük bir fırsat olabileceği vurgulanmıştır.
 
Bölgesel Çikolata Vadisi Güdümlü Projesi
 
  • Fındıkta Türkiye üretiminin büyük bir kısmını karşılayan bölgemizde, fındığın katma değeri yüksek ürünlere dönüştürülmesi amacıyla Ordu ve Giresun illerinde ilgili kurum ve kuruluşlarla ortaklaşa gerçekleştirilmesi planlanan güdümlü proje için potansiyel paydaşlarla görüşmeler yapılmış ve ön hazırlıklar devam ettirilmiştir.
  • Bu kapsamda Belçika ve İsviçre çikolata sektör profilleri de incelenerek Çikolata Sektör Raporu hazırlanmış ve Çikolata Sektörü ve Bölgesel Çikolata Markasının Oluşturulması Modeli fındık üretiminin yoğun bir şekilde yapıldığı bölgede çikolata üretiminde mevcut durumu daha iyi ortaya koyma adına hazır hale getirilmiştir.
 
İnnovasyon Merkezi Çalışmaları
·         Bölgede sanayi tabanının zayıf olması en önemli kısıtlardan biri olup bölgedeki sanayi alanlarında kümelenmemenin sağlanamaması lojistik hizmetlerin yeterli düzeyde olmaması bölge sanayisinin gelişememesin başlıca nedenleri arasındadır. Firmaların AR-GE veya inovasyon yapılanması yeteneği ve farkındalığı çok zayıf veya yeterli düzeyde değildir. Bölgesel, ulusal ve uluslararası pazarlarda yer alabilmenin ön şartlarından olan markalaşma kabiliyeti çok zayıf oluşu markalaşma yolunda ise yeni yenilikçi ürün ve hizmetlerin ortaya çıkarılmasında gerekli olan teknolojik alt yapıdan yoksun ve yetişmiş çalışan barındıramamaları kobilerin bölge ve ülke ekonomisine yeteri katma değer yaratmaları önündeki önemli problemler arasında yer almaktadır.
·         Karadeniz teknoloji transfer merkezi projesi ile Bölge ve ülke ekonomisinin önemli paydaşlarından olan kobilerin teknolojik alt yapı eksikliklerini giderecek inovatif yaklaşımların benimsenmesini sağlayacak ve kümelenme bilincini yerleştirilmesinde önemli rol oynayacaktır. Karadeniz Teknoloji Transfer Merkezi bölgede 1327* sanayi tesisine hizmet verirken bir yandan da girişimcilerin yeni işletmeleri hayata geçirmesinde hayati önem taşıyacaktır.
TR 90 Bölgesi Sektör Analizleri
 
  • Gelişmeyi ve kalkınmayı sağlamada atılacak adımlardan ilki mevcut durumun tespitidir. Bu sayede bilinçli bir şekilde planlamaya gitmek, sorunlara/eksikliklere çözüm önerileri getirmek DOKA’nın çalışma prensipleri arasındadır. Stratejik Planlama ve Programlama Birimi uzmanları çeşitli sektörlerde bölge karakteristiğini tespit adına çalışmalar yürütmektedirler. Çalışmalar bölge özelini derinlemesine anlama adına sektör tabanlı yürütülmekte olup, hâlihazırdaki durumun analizini ve bu duruma yönelik önerileri içerecektir. Birçok alanda yapılan raporlama çalışmalarından bazıları tekstil, turizm, gıda ve imalat sanayi, lojistik, kümelenme gibi konuları kapsamaktadır. Aşağıda belirtilen çalışmalar yapılmıştır.
Ø Gemi İnşa Sanayi
Ø Tarım Sektörü
Ø Kooperatifçilik Sektörü
Ø İhracat Raporu
Ø Gıda Sektörü
Ø Plastik Sektörü
Ø Ormancılık Sektörü
Ø  Mobilya Sektörü
Ø Kümelenme Raporu
Ø Kuyumculuk Sektörü
Ø İŞGEM Raporu
Ø Geri Dönüşüm Sektörü
Ø Maden Sektörü
Ø Enerji Sektörü
Ø Sağlık Sektörü
Ø Arıcılık Sektörü
 
TR 90 Bölgesi Organik Tarım Master Planı Çalışmaları
  • Sanayi atıkları ile kirlenmemiş topraklarıyla organik tarımda önemli bir potansiyele sahip olan bölgemizin bu potansiyelden maksimum verimle yararlanmasını hedefleyen Ajansımız desteğiyle “Vizyon 2023: Doğu Karadeniz Bölgesi Organik Tarım Master Planı” çalışması yaptırılmaktadır. Kelkit Havzasında yapılması planlanan çalışma ile mevcut durum ortaya koyulacak, paydaşlarla yapılan çalıştay ve görüşmeler doğrultusunda bölge potansiyelinin harekete geçirilmesi için master planı oluşturulacaktır.
 
Bölgesel Rekabet Edebilirlik Operasyonel Programı Projeleri
 
  • AB Katılım Öncesi Yardım Aracı (IPA) kapsamında oluşturulan Bölgesel Rekabet Edebilirlik Operasyonel Programına (BROP) DOKA tarafından 8 proje taslağı sunulmuştur. Müzakere hakkı kazanan 4 proje Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından toplantıya davet edilmiştir.
Ø Toplam bütçesi 20 Milyon Euro olan Belirlenen merkezlerde (Gümüşhane) İş Geliştirme Merkezi Projesi ile il ve ilçelerde yeni işletmelerin sayısını arttırarak istihdama katkıda bulunmak, mevcut işletmelerin verimliliğini arttırmak ve mevcut işletmelerin rekabet güçlerini arttırarak faaliyetlerini sürdürülebilir kılmak hedeflenmiştir.
Ø Toplam bütçesi 10 Milyon Euro olan Organik Tarım Kümelenme Projesi (Gümüşhane ve Rize) ile üreticilerin ortak kullanacakları işleme, ambalaj, paketleme, etiketleme, depolama ve eğitim merkezinin kurulması, meyve yetiştiricilerinin ortak kullanımı için şoklama ve soğuk hava tesislerinin kurulması, sofralık kullanıma uygun olmadığı için ekonomik değeri düşük olan mahsulün katma değeri yüksek pekmez, reçel, meyve özü vb. ürünlere dönüşümü için işleme tesisi kurulumu, üreticilerin eğitimler ve teknik destekler yoluyla bilinçlendirilmesi, üretimin ve üretimde kalite artışının sağlanması ve tanıtım-pazarlama birimi oluşturularak bu yolla marka ürünler geliştirilmesi hedeflenmiştir.
Ø Toplam bütçesi 10 Milyon Euro olan Karadeniz Bölgesi Balıkçılık Ortak Ürün İşleme ve Depolama Merkezi Projesi ile balık fiyat dalgalanmalarının stabilize edilmesi, KOBİ’lerde ürün işleme kapasitesinin oluşturulması ve katma değeri yüksek ürünler üretilmesi, balıkçılık firmalarının ortak kullanacağı soğuk hava depolarının, işleme-paketleme tesislerinin ve pazarlama biriminin kurulması hedeflenmiştir.
Ø Toplam bütçesi 6 Milyon Avro olan Meyve İçerikli Gıda İmalatına Yönelik Küme Geliştirme Projesi ile Rize ilinde yetiştirilen meyvelerin uygun koşullarda depolanması ve işlenerek çeşitli ürünlere dönüşümü doğrultusunda model bir tesis kurulumu ile bölgede örnek bir kümelenme modeli geliştirilmesi hedeflenmektedir.
 
Dış Ticaret Ve Girişimcilik Eğitimleri
 
·         İş Forumu dışında Ajans bölge firma ve aktörlerinin dış ticarete yönelik kapasitelerini geliştirmek amacıyla Dış Ticaret Müsteşarlığı İhracatı Geliştirme Etüd Merkezi (İGEME) ile Giresun ve Rize Ticaret ve Sanayi Odaları işbirliği “Suriye ve Irak Pazarlarına Giriş ve İhracatta Devlet Yardımları Eğitimi” ve İhracatı Geliştirme ve Etüd Merkezi (İGEME) ile Ordu Ticaret ve Sanayi Odası koordinasyonunda Ordu ilinde ‘’Rusya ve Ukrayna Pazarlarına Giriş ve İhracatta Devlet Yardımları’’ konulu eğitimler düzenlemiştir.
·         DOKA-KOSGEB işbirliğiyle Rize ve Ordu ’da “Uygulamalı Girişimcilik Eğitimi” gerçekleştirilmiştir. Doğu Karadeniz Kalkınma Ajansı bölgede yeni iş imkânları ve istihdam olanaklarının önünü açmak için KOSGEB ve Ticaret ve Sanayi Odaları ile işbirliği yaparak Girişimcilik Eğitimleri düzenlemiştir. 60 saatlik eğitim sonucunda %80 devam şartını sağlayan katılımcılar sertifika almaya hak kazanmıştır. Katılımcılara temel olarak; İş fikri geliştirme ve yaratıcılık egzersizleri, İş planı kavramı, Pazar araştırması, vb. konularında bilgi verilmiş ve eğitim sonunda her katılımcı iş planı yazabilecek seviyeye gelmiştir. Başarılı kursiyerler KOSGEB hibe ve kredi imkânlarına başvurmaya hak kazanmıştır.
 2011-2012 Yılı Mali Destek Programları
2010 Yılı Programı ‘Turizmde Bölge Potansiyelinin Harekete Geçirilmesine Yönelik’ ve ‘Turizme Yönelik Küçük Ölçekli Altyapı’ projeleri bileşenlerinden oluşmakta olup toplam bütçesi 14.508.988,00 TL’dir. 2011 Yılı Doğrudan Faaliyet Mali Destek Programının toplam bütçesi ise 679.450 TL’dir. Program’da desteklenmeye hak kazanan projelerin yürütülmesine 2011 yılı içinde devam edilmiştir.
             
2010 YILI AJANS DESTEĞİNİN İLLERE GÖRE DAĞILIMI (TL)
İller
Toplam Ajans Desteği
Artvin
2.169.379 TL
Giresun
2.132.236 TL
Gümüşhane
2.204.264 TL
Ordu
2.287.500 TL
Rize
2.170.823 TL
Trabzon
2.936.786 TL
GENEL TOPLAM
13.900.988 TL
    
2011 Yılı Doğrudan Faaliyet Programı
Doğu Karadeniz Kalkınma Ajansı tarafından belirlenen vizyon ve amaçlar doğrultusunda temel strateji, bölge ekonomisini güçlendirmek için ekonomik faaliyetlerde rekabeti, yenilikçilik düzeyini, verimliliği ve katma değeri artırmak, yeni istihdam olanakları yaratmak, gelir düzeyini artırmak ve bu suretle bölgede sermaye birikimi sağlamaktır. Buna ek olarak, biyolojik çeşitliliğin korunması, doğal kaynakların sürdürülebilir kalkınma yaklaşımı ile akılcı yönetilmesi, sağlıklı ve dengeli çevre ile gelişmiş bir altyapı hedefinin gerçekleştirilmesi öngörülmüştür.
Doğu Karadeniz Kalkınma Ajansı 2011 yılında ajansın ihtiyaçlarına önemli girdiler de sağlayacak araştırmalara destek vermek amaçlı Doğrudan Faaliyet Desteği Programı kapsamında toplam 72 DFD başvurusu alınmıştır. Alınan başvurulardan daha önceki Yönetim Kurulu toplantılarında 17 tanesi,  06.01.2012 tarihinde yapılan son Yönetim Kurulu toplantısında ise 12 tanesi destek almaya hak kazanmıştır.
Başvurusu yapılan toplam proje bütçesi 4.353.107,63 TL olup başarılı bulunan 29 faaliyet desteğine Ajans tarafından aktarılan toplam kaynak 1.358.900 TL olarak belirlenmiştir. Başvuru sahiplerinin eş finansmanıyla birlikte Bölge kalkınmasına, büyük hacimli yatırım kararlarının teşvik edilmesine, bölgenin dışa açılımına, kurumların yönetsel ve teknik altyapılarının güçlendirilmesine ve bölge için kritik öneme sahip sosyal ve ekonomik araştırmaların yapılmasına temel oluşturacak faaliyetler için toplam 1.580.668 TL’lik kaynak kullanılması planlanmaktadır
2011 Yılı Teknik Destek Programı
Doğu Karadeniz Kalkınma Ajansı tarafından hazırlanan ve Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığınca onaylanan 2011 Yılı Çalışma Programı’nda belirtildiği üzere; 2011 Mali Yılı’nda, bölgenin uygun başvuru sahibi kurum ve kuruluşlarına Teknik Destek verilmesi öngörülmüştür.
2011 Yılı Teknik Destek Programı kapsamında Temmuz-Ağustos, Eylül-Ekim ve Kasım-Aralık aylarında olmak üzere ikişer aylık 3 dönem halinde başvurular alınmıştır. Yapılan değerlendirmeler neticesinde 1. dönem 10 başvurunun 9’u, 2. dönem 25 başvurunun 15’i ve 3. dönem 48 başvurunun 24’ü teknik destek almaya hak kazanmıştır. Proje yazma eğitimlerinden, devlet destekleri ve teşvik sistemi hakkında kurumların bilgilendirilmesi, girişimcilik eğitimleri, organik tarım, kalite belgeleri denetçiliği, iş sağlığı ve güvenliği, kurumsal planların hazırlanmasına yardım edilmesi, afet yönetimi ve web tasarıma kadar çeşitli konularda bölgede faaliyet gösteren kamu ve sivil toplum kuruluşlarının kapasitelerinin geliştirilmesine katkıda bulunulmuştur.
Ø Yıl içerisinde kurumların çeşitli konulardaki eğitim, danışmanlık vb. teknik ihtiyaçlarına istinaden toplam 83 teknik destek başvurusu alınmıştır.
Ø Başvurusu alınanlardan 48 tanesi desteklenmeye hak kazanmıştır. Desteklenmeye hak kazanan teknik destek talepleri;
         Proje hazırlama
         KOBİ’lere yönelik devlet destekleri ve girişimcilik
         Gıda, çevre, iş sağlığı ve güvenliği yönetim sistemleri
         Sürdürülebilir turizm konularında eğitim faaliyetlerini içermektedir.
2011 Yılı Turizme Yönelik Küçük Ölçekli Altyapı Mali Destek Programı
Bölge Planında belirtilen amaç, hedef ve öncelikler kapsamında, bölgenin doğal yapısının ve kaynaklarının korunması, Doğu Karadeniz Bölgesi’nde tarihi, doğal ve kültürel potansiyelin harekete geçirilmesi, turizmin çeşitlendirilmesi, alternatif turizm modellerinin geliştirilmesi, sürdürülebilir turizm altyapısının ortaya çıkarılması, mekân ve yaşam kalitesinin artırılması, etkin tanıtım politikalarıyla bölgenin ve bölgedeki illerin markalaştırılması, bölgeye gelen turist sayısını ve ortalama kalış süresini artırarak turizm sezonunun genişletilmesi ve bu suretle bölgenin turistik cazibe merkezi haline getirilmesine katkıda bulunacak turizme yönelik küçük ölçekli altyapı faaliyetlerinin desteklenmesi amacıyla 2011 Yılı Turizme Yönelik Küçük Ölçekli Altyapı Mali Destek Programı yayınlanmıştır.
Ø 6 ilden toplam 81 başvuru gerçekleşmiştir. 
Ø Öngörülen toplam proje bütçeleri 36.340.472 TL
Ø Ajanstan talep edilen toplam destek miktarı 23.088.398 TL’dir.
 
2011 Yılı Turizmde Küçük Ölçekli Altyapı Mali Destek Programı İstatistiksel Verileri
UYGULANACAĞI İL VE İLÇELER
TOPLAM PROJE BÜTÇESİ
TOPLAM AJANS DESTEĞİ TALEBİ
PROJE SAYISI
ARTVİN
6.819.903 TL
4.303.410 TL
16
GİRESUN
6.894.110 TL
4.298.455 TL
15
GÜMÜŞHANE
4.003.785 TL
2.602.615 TL
9
ORDU
9.125.252 TL
6.529.617 TL
21
RİZE
4.557.349 TL
2.410.473 TL
9
TRABZON
4.212.105 TL
2.397.854 TL
9
TR90 TÜM İLLER
727.967 TL
545.974 TL
2
Genel Toplam
36.340.472 TL
23.088.398 TL

 
2011 Yılı Tarıma Dayalı Sanayi Mali Destek Programı
 
Bölge’de tarıma dayalı sanayide faaliyet gösteren işletmelerin katma değer üretme kapasitesi ve rekabet gücünün yükseltilmesi, sektörel ve bölgesel işbirliği ağının geliştirilmesi, kapasitelerinin, verimliliğinin ve yenilikçiliğinin artırılması, finansal yönetim, pazarlama, teknoloji konularında danışmanlık desteği verilmesi ve bölge ekonomisine uygun beşeri sermayesinin güçlendirilmesi amacıyla 2011 Yılı Tarıma Dayalı Sanayi Mali Destek Programı yayınlanmıştır. Bu program kapsamında et ve mamülleri, süt ve mamülleri, meyve sebze işleme sanayi, su ürünleri, bitkisel yağ ve mamulleri sanayi, un ve unlu mamuller sanayi, şeker ve şekerli mamuller sanayi, yem sanayi (sadece balık yemi) ve arıcılık alanlarında faaliyet gösteren kar amacı güden gerçek ve tüzel kişilerin desteklenmesi öngörülmüştür. Desteklenecek projeler için Ajans tarafından tahsis edilen toplam kaynak tutarı 10.000.000 TL olarak öngörülmektedir. Program kapsamında oluşturulmuş başvuru rehberinde yer alan kriterlere göre hazırlanacak projelerde Ajans desteği asgari 30.000 TL, azami ise 250.000 TL olacak şekilde belirlenmiştir.
            Ajansımız tarafından 21.11.2011 tarihinde teklif çağrısı ilanına çıkılan; “2011 Yılı Tarıma Dayalı Sanayi Mali Destek Programı” değerlendirme süreci tamamlanmıştır. Kalkınma Ajansları Proje ve Faaliyet Destekleme Yönetmeliği ve Kalkınma Ajansları Destek Yönetim Kılavuzu hükümlerine uygun bir şekilde, Ajans uzmanları tarafından projelerin ön incelemeleri, bağımsız değerlendiriciler tarafından teknik ve mali değerlendirmeler ve Değerlendirme Komitesi tarafından da nihai kontroller yapılmıştır. Değerlendirme sürecinde elde edilmiş bilgi ve notlar, Genel Sekreterlik tarafından Yönetim Kurulu’na sunulmuş; bu bilgiler ışığında 18.04.2012 tarihinde Trabzon ilinde Ajans Hizmet Binası’nda gerçekleştirilen Yönetim Kurulu toplantısında desteklenecek projeler listesi onaylanmıştır. Buna göre Ajansımıza teklif çağrısı sürecinde yapılmış toplam 99 proje başvurusundan 60’ı asıl desteklenecekler listesinde yer almaya hak kazanmıştır. Desteklenecek projeler için ayrılmış toplam kaynak 9.983.846,95 TL’dir. Ajans desteğinin yanı sıra proje sahiplerinin eş finansman katkısı ile birlikte bölgede gerçekleştirilecek projelerin toplam bütçesi 21.180.043,55TL olarak öngörülmektedir.
2012 Yılı Doğrudan Faaliyet Desteği
Doğrudan Faaliyet Destek Programları kapsamında 2012 yılı Doğrudan Faaliyet Destek Programı yayınlanmıştır. Faaliyet desteği talepleri yıl içerisinde herhangi bir zaman diliminde(28 Aralık 2012'ye kadar) sunulabilir ve ilgili değerlendirme süreçlerinden başarılı sonucunu aldığında uygulamasına son başvuru tarihini beklemeden geçilebilir. DFD Programının amacı; bölgesel kalkınmaya ve rekabet gücünün artırılmasına katkı sağlayabilecek, sosyo-ekonomik gelişmeyi hızlandırabilecek, sürdürülebilir çevre ve altyapının geliştirilmesine imkân tanıyabilecek stratejik hedefler doğrultusunda tanımlanan araştırma geliştirme, planlama ve diğer faaliyetlere destek vermektir.
Doğrudan Faaliyet Mali Destek Programı kapsamında desteklenecek projeler için tahsis edilen toplam kaynak 1.000.000,00 TL’dir.
Yurtiçi/Yurtdışı Organizasyonlar, Toplantılar, İşbirlikleri ve Diğer Faaliyetler
Malumu olduğu üzere son yıllarda yaşadığımız küresel ölçekli ekonomik krizlere rağmen ülkemiz Çin’den sonra dünya genelinde en yüksek hızda iktisadi büyüme sağlayan ülke olmayı başarabilmiştir. Öte yandan ülkemiz içerisinde her bölgenin aynı hızda büyüme gösteremediği ve bunun doğal bir sonucu olarak da ülke içerisinde gelişmişlik düzeyleri bakımından farklılaşmalar olduğu görülmektedir. Bu anlamda IBBS sınıflandırması altında TR90 bölgesi olarak tanımlanan Doğu Karadeniz’de gelişmişlik düzeyi olarak potansiyelinin gerisinde kalan bölgelerden birisi olmuştur. Ajansımız bu olumsuzluğun giderilmesinde ve bölgenin potansiyellerinin harekete geçirilerek rekabet gücünün artırılmasında bölge paydaşları ile beraber çalışarak öncü bir rol oynama misyonuyla çalışmalarına hızlı bir şekilde devam etmektedir.
Doğu Karadeniz ekonomisinin Türkiye’nin geri kalanıyla kıyaslandığında, daha içe kapanık bir karakter gösterdiği ve dış ticaretin Karadeniz Havzası’nın ve Rusya Federasyonu’nun yakın bölgelere odaklı olduğu görülmektedir. Diğer taraftan, bölge hızla bütünleşen dünyaya entegre olma ve dünyanın çeşitli bölgelerinde var olan ortaklarıyla ticari ilişkilerini geliştirme ve yeni ağlar oluşturma konularında son yıllarda çok boyutlu ve agresif bir politika izlemektedir. Şu an itibariyle bölgemiz dünyanın yüzden fazla farklı ülkesiyle ticaret yapmaktadır. Genel olarak Meyve, sebze ve gıda ürünleri Doğu Karadeniz (DOKA) bölgesinin ihracatında en büyük paya sahiptir ve bunu sanayi ürünleri izlemektedir. Diğer taraftan bölge ticaretinin Türkiye’nin genel ticaretine oranı sadece %1.5-2 civarında olmasına rağmen son yıllarda yakalanan ivme DOKA bölgesinin dış ticaretinin gelişmesinde önemli bir potansiyele sahip olduğunu göstermektedir.
Doğu Karadeniz Kalkınma Ajansı (DOKA), DOKA bölgesinin dünyanın geri kalanıyla bütünleşmiş bir bölge olmasını hedefindedir. Bu açıdan, yurtdışından ülkemize gelecek yatırımları hızlandırmak ve yurtdışıyla olan ticaret hacmini artırmak için Ajansımız tanıtım faaliyetleri yapmakla kalmayıp ticari ortaklıkları geliştirmek için seçilen ve bölge ekonomisi için ciddi Pazar olama potansiyeli oluşturan bölgelere iş gezileri organize etmektedir. DOKA Bölge Planının da stratejik hedef olarak belirtildiği gibi, bölgede mevcut uluslararası ortaklıkların derinleştirilmesine ve yeni ilişkiler kurulmasına ciddi bir ihtiyaç vardır. Bu bakış açısıyla, DOKA iş çevrelerinden olan bölgesel paydaşları yeni ticari bağlantılar kurma, yeni ağlar oluşturma, ortak projeler geliştirme ve uluslararası yatırımcıları bölgeye yatırım yapma konusunda desteklemekte ve cesaretlendirmektedir.
 Turizm, balıkçılık, tarıma dayalı endüstri, gıda, lojistik ve organik tarım gibi bazı sektörler bölge kalkınmasında anahtar rol oynayacaktır. Bu nedenle, DOKA gelişmekte olan bu sektörleri öncüleyerek yurtiçi ve yurtdışı inceleme gezileri düzenlemektedir.
Bu amaçlar doğrultusunda aşağıda belirtilen faaliyetler gerçekleştirilmiştir.
Karadeniz İş Forumu
Ajans sağladığı mali destekler dışında bölgenin ihracat potansiyelini arttırmak amacıyla Karadeniz Ekonomik İşbirliği Parlamenterler Asamblesi (KEIPA) ve Türkiye İşadamları ve Sanayiciler Konfederasyonu (TUSKON) Karadeniz İş Forumu etkinliği düzenlenmiştir.
Karadeniz İş Forumunda çoğunluğu Karadeniz havzası ülkelerinden olan farklı ülkelerde 120 yabancı iş adamı ve Doğu Karadeniz illerinden 500 Türk iş adamı ikili iş görüşmeleri gerçekleştirmiştir. Ayrıca, İş Forumu içerisinde Karadeniz Ekonomik İşbirliği Teşkilatı üyesi ülkelerden 189 parlamenterin ve bu ülkelerden iş adamlarının da katılımı ile bir seminerde gerçekleştirilmiştir.
Karadeniz iş forumu içerisinde bölge firmalarının ikili iş bağlantılarına olanak sağlamak üzere 130 görüşme masasında 3000 civarında ikili iş görüşmesi gerçekleşmiştir. Söz konusu iş görüşmeleri sonucunda yaklaşık 10 milyon $’lık iş bağlantısı kurulmuştur.
Trabzon İpek Yolu İşadamları zirvesi
 
Dış Ticaret Müsteşarlığı’nın (DTM) öncülüğünde Trabzon Valiliği, Trabzon Ticaret ve Sanayi Odası (TTSO), Doğu Karadeniz İhracatçıları Birliği (DKİB) ve Doğu Karadeniz Kalkınma Ajansı (DOKA) işbirliğinde Türkiye’nin yanı sıra 16 ülkeden siyasetçi, bürokrat ve işadamlarının katılımıyla düzenlenen 2. Trabzon İpek Yolu İşadamları zirvesi gerçekleştirilmiştir. Zirve kapsamında 16 ülkeden iş adamları ve firma temsilcilerinin katılımıyla 525 ikili iş görüşmesi gerçekleştirilmiş ve yaklaşık 100 milyon dolarlık iş bağlantısı sağlanmıştır.
Norveç-İsveç İş ve İnceleme Gezisi
Gezide Oslo ve Stockholm Ticaret Odaları, Türk büyükelçilikleri, Norveç Balıkçılık ve Kıyı İşleri Bakanlığı ve Stockholm İş Bölgesi Geliştirme Ajansı’na ziyaretlerde bulunulmuş ve görüşmeler yapılmıştır. Yapılan görüşmelerle birlikte balıkçılık konusunda araştırmalar yapan kurumlar, kamu kurumları ve sektör temsilcileri arasında etkin ve sürekli iletişim kurulmasının önemi ve bu iletişimin devamlılığı için kurulacak olan ağın kurumsallaştırılarak bu sayede yasal düzenlemelerin sektörün taleplerine daha duyarlı hale gelebileceği anlaşılmıştır. Bölgedeki balıkçılık ve su ürünleri konusunda ortak sektörel strateji oluşturulması için konunun muhataplarının bir araya geleceği ve ortak politika üzerine çalışacağı çalıştaylar ve balıkçılık ve su ürünleri sektöründe markalaşma ve yeni ürün geliştirme çalışmaları için gerekli teknik altyapının oluşturulması ve üreticilerin bu konularda bilinçlendirilmesi için inceleme gezileri ve seminer ve/veya eğitimler düzenlenmesi öngörülmüştür. Balıkçılık borsası kurulması için çalışmalar yürütülmesi ve ürün arzının yüksek olduğu dönemlerde fiyatların kontrol edilebilmesi için soğuk hava depolama ve işleme sisteminin kurulması çalışmalarında mutabık kalınmıştır. İsveç ve Norveç İş ve İnceleme Gezisi Raporu hazırlanarak ajans internet sitesinde yayınlanmıştır.
Rostov-On-Don Uluslar Arası İş Formu
 
Trabzon Ticaret ve Sanayi Odası Yönetim Kurulu, işadamları, DOKA ve ABİGEM’den oluşan bir heyet ile beraber 20-22 Ekim 2011 tarihlerinde Rostov Bölgesi Ticaret ve Sanayi Odasıyla işbirliği protokolü imzaladı ve Rusya Federasyonu Rostov Bölgesi’nde düzenlenen Uluslararası İş Forumu’na katıldı. Rusya’nın başta Rostov bölgesi olmak üzere çeşitli bölgelerinden özel sektör, girişimci ve kamu kurumlarını bir araya getiren forumda, yatırım fırsatları, girişimcilik, enerji verimliliği, yeni teknolojiler ve innovasyon gibi konular eş zamanlı farklı oturumlarda görüşüldü. Söz konusu iş forumunda gerçekleştirilen görüşmelerden bölgemiz firmalarının/kurumlarının özellikle Karadeniz kıyısındaki Rus şehirlerinde daha aktif olmasının beklendiği anlaşılmıştır. Heyet ayrıca, forum kapsamında düzenlenen fuarda Rus işadamları ile ikili iş görüşmeleri gerçekleştirmiş olup ve Rus firmalarından gıda, tarım ve yapı-inşaat alanında gelen bazı talepleri değerlendirmektedir. Aynı zamanda TTSO Başkanı Sayın M. Suat Hacısalihoğlu, Rostov Ticaret ve Sanayi Odası ile karşılıklı işbirliğini geliştirmeyi amaçlayan, iş adamlarının ve işletmeler arasında bağlantıları destekleyen bir protokol imzalanmıştır.
Karadeniz Havzası Sınır Ötesi İşbirliği Programı
DOKA Avrupa Birliği Operasyonel Programlarından biri olan Karadeniz Havzası Sınır Ötesi İşbirliği Programı çerçevesinde açılan teklif çağrısı için çeşitli işbirlikleri geliştirmiştir. Karadeniz Havzası Sınır ötesi İşbirliği Programı, Avrupa Birliği’nin Avrupa Komşuluk ve Ortaklık Programı kapsamında yer alan bir projedir. Bu projenin amacı, Karadeniz Havzası’ndaki bölgelerin ekonomik ve sosyal kalkınmasını güçlendirmek ve bu kalkınmayı sürdürülebilir kılmaktır.
 
Bu program çerçevesinde geliştirilen iş birliği programları şu şekildedir.
1-Projenin Adı: ALECTOR – Kültürel Miras Turizminde Kalite Standartlarını Artırmak için Sınır Ötesi İşbirliği Ağları
ALECTOR projesi kültürel mirası turizm açısından etkili yönetme kapasitesini güçlendirmek için çeşitli idari ve sosyal düzeylerde aktörleri içerecektir. Bu işbirliği ağlarının üç ana sonucu olacaktır: a) araştırmaların ortaya çıkaracağı yeni uygulamaların yoğun know-how transferiyle insan kaynağının etkinleştirilmesi, b) kültür mirası yönetimi ve turizm planlaması politikalarının yayılmasıyla yerel yönetimlerin güçlendirilmesi, c) yerel ve bölgesel stratejik ortaklıklar geliştirilmesi. ALECTOR, yerel ve bölgesel stratejik ortaklıklar yoluyla, kamu, özel sektör ve sivil toplumdan önemli organizasyonları, ortakları, aktörleri ihtiyaç ve öncelik tespiti konusunda işbirliğini desteklemektedir. 
ALECTOR birçok pilot projeyi iyi örnekler olarak sunarak proje sonuçlarının yayılmasına ve sınırların ötesine geçen ekonomik ve sosyal kalkınmaya hizmet etmeyi hedeflemektedir
ALECTOR nihai yararlanıcıları kendi doğal ve kültürel kaynaklarını saptama, değerlendirme ve yönetme konusunda doğru yönlendirmeyi hedeflemektedir. Bu amaçla hareket ederken birleştirilmiş bir işaretlendirme ve dil kullanım sistemi kullanılmasının turizm potansiyelini yönetmedeki önemine dikkat çekmektedir. Ziyaretçi odaklı iletişim politikaları ve turistlere yönelik boş zaman yönetimi politikalarıyla en yenilikçi know-how oluşturulacak ve bu bilgi bölgelerin rekabetçiliğini artırmada kullanılacaktır. Bu yöntemle nihai yararlanıcılara uyan stratejiler geliştirilecek ve küreselleşen dünyada kültürel zenginliklerini koruma olanağı tanınacaktır.
2-Projenin Adı: Integrated Black Sea Business World
Proje ortağı ülkeler arasındaki ticaretin arttırılması, Yatırım fırsatlarının ortaya konulması, ortak ülkeler arasındaki ticaret bilgilendirilmesinin sağlanması ve ortak ülkelerdeki yatırımcılar, girişimciler için finansal bilgilendirilmelerin yapılmasıdır.
Bu amaca ulaşmak için proje çerçevesinde Karadeniz İş Forumlarının düzenlenmesi planlanmaktadır. Bu iş forumlarının sektörel ayrıma gidilerek sonuç odaklı düzenlenmesi amaçlanmaktadır. Projenin ortaya koyacağı bir diğer nokta ise Karadeniz Yatırım Olanakları çalışması olacaktır. Her ortak ülke temsil ettiği şehrin/bölgenin/ülkenin potansiyel yatırım olanaklarını etkili bir şekilde ortaya koyacaktır. Proje kapsamında ayrıca yatırım, dış ticaret ve teşvikler üzerine eğitim faaliyetleri düzenlenmesi planlanmaktadır. Ortak ülkelerin yasal düzenlemeleri hakkında taraflar ilk elden bilgilendirilecek ve dış ticaret, yatırım konularında bilgilendirilmeler sağlanacaktır.
3- Projenin Adı: Karadeniz’de SPA ve Sağlık Turizmi
Projenin amacı partner ülkelerde termal kaynakların kaynak zenginleştirme çalışmalarının yapılarak, fiziki ve sosyal koşullarının iyileştirilmesidir.Karadeniz Bölgesinin Termal rehberinin oluşturularak, elde olan kaynakların ortaya çıkarılmasından sonra kalitesinin arttırılmasına yönelik eğitim çalışmalarının yapılması amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda termal tesislerin çalışanlarının eğitimi, sektörel konferanslarla bölgenin tanıtılması ve termal turizme ilgi çekilmesi, termal turizm konusunda ilgililiği arttırmaya yönelik çalışmaların yapılması, web çalışmaları ile medya yoluyla Karatenizde oluşturulan bu turizm çeşidinin görünürlüğünün arttırılması sağlanacaktır. Bu doğrultuda;
4-Projenin Adı: Doğu Karadeniz Bölgesinde Turizmin Pazarlaması ve Gelişimi İçin Sürdürülebilir Turizm Stratejileri
Bu proje çerçevesinde ortaya konulacak olan faaliyetlerle ortak ülkelerin turizm çeşitlenmesini zenginleştirerek, sürdürülebilir- kalkınmayı sağlayacak turizm modellerinin ortaya konulması amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda her bir ortak ülke için seçilen stratejilerle, bu stratejilerin çizmiş olduğu yol haritasıyla hareket edilecektir. Tanıtım ve pazarlama faaliyetleri belirlenen turizm alanlarında her bir ülke için planlanarak ülkelerin ekonomik kalkınmalarına katkı sağlanması amaçlanmaktadır. Proje bu turizm çeşitlendirmesini yaparken sürdürülebilir turizm çeşitlerine özellikle vurgu yapmaktadır. Bu nedenle Gürcistan için Şarap yapımı ve Eco-Aro turizm, Bulgaristan için SPA turizmi, Ukrayna için Eko turizm ve şarap turizmi, Moldova için şarap turizmi ve Türkiye için Macera ve Eco Turizm türlerinin geliştirilmesi, tanıtılması ve pazarlanmasına yönelik faaliyetler planlanmaktadır.
Avusturya İş ve İnceleme Gezisi
            Gezi kapsamında, heyetin ilk ziyaret noktaları Avusturya'dan tüm Avrupa piyasasına hizmet sağlayan 2 Türk Firması olmuştur. Orient ve Sabex firma sahipleriyle bir araya gelen gezi heyeti tesis ziyaretleri sırasında firmaların kuruluş ve büyüme öykülerini dinlemenin yanında Doğu Karadeniz Bölgesi'nin büyüme potansiyeli gösteren sektörleri konusunda fikir alışverişinde bulunmuşlardır. Program kapsamında, ayrıca, Avusturya'nın en önemli mesleki eğitim kurumu olan WİFİ, Viyana Ticaret Odası ve Avusturya Yatırım Ajansı ziyaretleri yapılmıştır. Ziyaretlerde heyeti kabul eden yetkililer birer sunum yaparak, Avusturya’nın genel tanıtımı, iş ve yatırım ortamı ve eğitim konularında bilgi akışı sağlamışlardır. Katılımcılar, program kapsamında bir fuar ziyareti de gerçekleştirmiştir. Bu kapsamda, çeşitli derslerin ve atölye çalışmalarının yapıldığı, finans ve sermaye piyasalarındaki son trendler ve gelişmeler hakkında bilgi sağlayan finans fuarı “Gewinn Messe”ye katılım sağlanmıştır. Heyet iş ziyaretlerinin yanında, Viyana Büyükelçisi Kadir Ecvet TEZCAN'ın veda resepsiyonuna katılım sağlamıştır. Resepsiyon sonrasında Avusturya Günlüğü programı kapsamında DOKA Genel Sekreteri Çetin Oktay KALDIRIM'ın verdiği röportajda, bölgenin tarihi, doğal ve kültürel güzellikleriyle turizm sektöründe vadettiği potansiyelinin yanında, genç ve dinamik nüfusu barındıran bir bölge olarak tarım ve sanayide yatırımcılar için mevcut olanaklar hakkında bilgi vermiştir
 
Medikal Sektörü Ağ Kurma Çalışmaları
Ajans olarak medikal sektöründe ithal ürünlerin hâkimiyetinin azaltmak için yatırımcılarla görüşme seferberliği başlatılmıştır. Yıllık 6 milyar dolarlık sektörde stentten katetere, optikten cerrahi aletlere pek çok üründe ‘Made in Turkey’ döneminin önü ülkemizde açılmış bulunmakta ve ajans olarak katma değeri yüksek bu sektörde yeni yatırımları bölgeye çekmeyi amaçlanmaktadır. Sağlık sektörünün hızlı geliştiği bölgede devletin sağlık hizmetlerinin önemli bir bölümünü özel sektöre terk etme politikası, sektöre ivme kazandırmış durumdadır. Sağlık sektöründeki gelişme doğal olarak tıbbi cihazlar yani medikal sektörünü de olumlu etkilemektedir. Bu olumlu dönüşüm ve değişim süreci içerisinde DOKA olarak ulusal ve uluslararası fuar ve organizasyonlar yakından takip edilerek firmalarla iletişime geçilmektedir. Bu kapsamda Almanya’nın Düsseldorf kentinde gerçekleştirilen MEDİCA 2011 Fuarına katılım sağlanmıştır. 16-19 Kasım 2011 tarihleri arasında gerçekleştirilen fuarda, katılımcı firmalara, bölgemizin “Tıbbi aletler, hassas ve optik araçlar (saat hariç)” sektöründe en fazla teşvik edilen bölgelerden olduğuna dair bilgilendirme çalışması yapılmıştır.
Medica, bu yıl 4571 firmanın katılımcı olarak stant açtığı ve 134.500 kişinin ziyaret ettiği dünyanın önde gelen medikal fuarlarından birisidir. Türkiye’den de 94 katılımcının katıldığı fuarda bu sene 100'e yakın standı ziyaret ederek iki aşamalı bir çalışma yapılmıştır. Öncelikle kalkınma ajansları ve bunların çalışmaları, teşvik sistemi ve hibelerle ilgili genel bilgilendirme yapıldıktan sonra ikinci aşamada bölgemiz özelinde teşvik mekanizmalarının nasıl çalıştığı, yatırım destek ofisleri ve yaptıkları çalışmalardan bahsedilerek bölgemizde medikal sektöründe yatırım yapılması için neler yapılabileceğine dair fikir alış verişinde bulunulmuştur. Görüşmeler esnasında firmalar, ziyaretten duydukları memnuniyeti dile getirirken diğer taraftan sektörün problemlerinden ve özellikle Türkiye’de ve bölgemizde yapılacak yatırımların sorunlarını dile getirmişlerdir. Edinilen bilgiler çerçevesinde bu sektörde bölgemizde yatırımların yapılabilmesi için gerekliliklerin belirlenmesi için çalışmalara devam edilmesi planlanmıştır.
Logist Eurasia 2011 Fuarı-İşbirliği Çalışmaları
Bölgeyi lojistik merkez haline getirme çalışmaları kapsamında23-27 Kasım tarihleri arasında İstanbul TÜYAP fuar merkezinde gerçekleşen LOGIST EURASIA 2011 Lojistik Fuarı’na katılım sağlanmıştır. İki yılda bir düzenlenen fuar çok çeşitli kesimlerden ilgili ziyaretçileri ağırlamıştır. Pek çok lojistik hizmet firması, lojistik ekipman üreten firmalar, sivil toplum kuruluşları, medya temsilcileri, eğitim kurumları ile kamu kurum ve kuruluşlarının katıldığı fuarda katılımcı profili bakımından çok çeşitli kuruluşları bir araya getirmesi ve bu kesimlerin birbirlerini tanıma fırsatı sunması sunulmuştur. Fuara, Trabzon’dan 14 firma ve Trabzon Ticaret ve Sanayi Odası katılım sağlamıştır.
"2.Küresel Girişimcilik Zirvesi" Ve "Türk Arap Sanayi İşbirliği Konferansı" İşbirliği Çalışmaları
DOKA olarak, 3-6 Aralık tarihleri arasında İstanbul Kongre Merkezi’nde gerçekleştirilen 2.Küresel Girişimcilik Zirvesi ve 6-7 Aralık tarihinde Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından düzenlenen “Türk-Arap Sanayi İşbirliği” Konferansına katılım sağlanmıştır. Küçük çabaların büyük etkiler doğurduğu ve bu etkinin de küresel ölçekte hissedildiği dünyamızda girişimci ruh ve girişim heyecanını içinde taşıyan yatırımcılara bölgemiz yatırım ortamı ve Ajans destekleri hakkında bilgilendirme yapılmıştır. Ayrıca ilerleyen zamanlarda yapılabilecek sektörel alanlardaki işbirliği çalışmaları için networking ağı oluşturulmaya başlanmıştır.
 
 
DOKA-JICA (Japonya Uluslararası İşbirliği Ajansı) İşbirliği Projesi
 
JICA Temsilcileri ve ajansımız arasında kurumsal kapasitenin arttırılmasına yönelik işbirliğine gidilmiştir. JICA ile yürütülecek olan çalışmalarda ajansın ve bölgedeki tüm paydaşların kurumsal kapasitelerinin arttırılması amaçlanmaktadır. JICA’nın özellikle DOKAP çalışmalarından dolayı bölgeyle ilgili büyük tecrübesi olmasının çalışmalarımızda önemli bir avantaj olacağı düşünülmektedir.
Yakın Zaman JICA’nın Bölgede Yürüttüğü Kalkınma Çalışmalarından Bazıları:
·         Doğu Karadeniz Bölgesel Gelişme Planı (DOKAP), Mart 1999 - Ağustos 2000, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı (DPT)
·         Çoruh Nehri Katılımcı Havza Rehabilitasyonu Master Plan Çalışması, Nisan 2002 - Ocak 2004, Çevre ve Orman Bakanlığı
·         Hopa Bölgesinde Maden Arama Çalışmaları, Ağustos 2002 - Mart 2005, Maden Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğü (MTA)
·         Doğu Karadeniz Bölgesinde Turizmin Geliştirilmesine Yönelik Kalkınma Çalışması, Ağustos 2003 - Şubat 2004, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı (DPT)
·         Karadeniz Kalkan Balığının Sürdürülebilir Yavru Tekniklerinin Geliştirilmesi Projesi
 
Öte yandan JICA, Kalkınma Çalışmaları başlığı altında, destek verilen ülkedeki kamu kuruluşlarından gelen talep üzerine, ülkenin sosyoekonomik gelişimine katkıda bulunması düşünülen öncelikli kamu projesinin ilgili kuruluş ile beraber "Master Plan", "Survey", veya "Fizibilite Çalışmaları" şeklinde formüle edildiği teknik işbirliği faaliyetleri düzenli. Çalışma sonucu hazırlanan plan, çalışmayı yürüten ilgili kuruluş tarafından uygulamaya konulmaktadır.
JICA, Türkiye'de bugüne kadar başta doğal kaynakların araştırılması, ulaşım, sulama, tarım, afet, çevre ve enerji olmak üzere çeşitli alanlarda kırka yakın kalkınma çalışması hazırlamıştır.
Arabian Travel Market 2011
Dubai’de 2-5 Mayıs 2011 tarihleri arasında gerçekleştirilen fuara 69 ülkeden 2 bin turizm firması ve 57 ulusal turizm organizasyon şirketi katılım sağlamıştır. DOKA standı, 2 binden fazla tur operatörü, seyahat acentesi, turizm şirketi yöneticisi ve bireysel katılımcılar tarafından ziyaret edilmiştir.
Riyad Travel 2011
DOKA bölgenin turizm potansiyelinin özellikle Arap turistlere yönelik tanıtılması amacıyla Orta Doğu ülkeleri arasında en fazla nüfusa sahip olan Suudi Arabistan’ın en büyük turizm fuarına 23-26 Mayıs 2011 tarihleri arasında katılım sağlamıştır. 4 gün boyunca büyük ilgi gören DOKA standı fuar boyunca 6 binden fazla Suudi tarafından ziyaret edilmiştir. 
Dünyanın en büyük 5 turizm fuarından birisi olan ATM 2011’de ve en fazla bireysel turist potansiyeline sahip Riyadh Travel 2011’ katılan Ajansımız fuar süresince tanıtım faaliyetleri dışında Büyükelçililerimiz, Turizm Ataşelerimiz ve Fuara katılan THY Yetkilileri ile görüşmeler gerçekleştirmiştir. Bu anlamda DOKA Arap ülkelerinden turizm ve farklı alanlardan iş adamlarından oluşacak bir heyetin Doğu Karadeniz’i ziyareti konusunda işbirliği için gerekli altyapıyı da oluşturmuştur.
Çin Tur Operatörlerine Tanıtım Programı
DOKA Bölgeye turizm alanında yatırımcı ve ziyaretçi çekmek amacıyla ise Çin Halk Cumhuriyeti’nin Pekin, Şanghay ve Guangzhou şehirlerinden 33 tur operatöründen oluşan bir grubu bölgemizde ağırlamıştır. Çin’li turizm firmlarına bölgemizden Ayder, Fırtına Vadisi, Botanik Bahçesi, Sümela Manastırı, Ayasofya Kilisesi, Karaca Mağarası ve Süleymaniye Mahallesi gibi önemli turizm değerlerimizin yerinde tanıtımı yapılmıştır. Yapılan tanıtım faaliyetleri sonucunda bölgemize Çinliler tarafından 8 tur paketi düzenlenmiştir.
Çin BTV ve CCTV TV Kanalları Tanıtım Programları
DOKA Çin Halk Cumhuriyeti’nden davet ettiği ve Doğu Karadeniz Bölgesi’nin turistik ve tarihi yerlerini tanıttığı Çinli tur operatörlerinin ülkelerine dönmelerinin ardından Çin BTV-9 ve CCTV televizyon kanallarının bölge turistik değerlerin çekimleri için gerçekleştirdiği çekim programlarını organize etmiştir. BTV Kanalı bölgemizde Trabzon’da Sümela, Ayasofya Kilisesi, Atatürk köşkü, Gümüşhane’de Karaca Mağarası, Süleymaniye Mahallesi, Köme tesisi gibi önemli turistik ve ekonomik alanlarda çekimler ve röportajlar gerçekleştirmiştir. İki ekip il DOKA bölgesini ziyaret eden CCTV Kanalı Ordu’da Fındık bahçeleri, Sağra Fabrikası, ve Boztepe gibi önemli turistik ve ekonomik mekanlarda çekim ve röportajlar gerçekleştirmiştir. Giresun’u ziyaret eden diğer CCTV ekibi tarafından Giresun Kalesi, Fındık Evi, Fındık araştırma enstitüsü, fındık bahçeleri ile Giresun şehir manzaraları çekimleri gerçekleştirilmiştir.
Hollanda Vakantlebeur Turizm Fuarı
Doğu Karadeniz Kalkınma Ajansının tarafından 2011 yılı Teknik Destek Programı kapsamında desteklenen ve Rize Valiliği tarafından yürütülen “Rize’nin Turizm Elçileri Lobi Faaliyetleri” isimli proje 10-15 Ocak tarihleri arasında fuara katılım sürecinde uygulanmıştır. Rize’nin bölge destinasyonu olarak ilk defa Hollanda pazarına resmen tanıtıldığı fuara Rize Vali Yardımcısı Sayın Hakan Burak Uz ile İl Kültür ve Turizm Müdürü Sayın İsmail Hocaoğlu Rize’yi temsilen katılım sağlamışlardır.
Çin-Singapur Çalışma ve İşbirliği Ziyareti
Ajans olarak 5-14 Mart tarihleri arasında düzenlemiş olduğumuz “Pekin-Şanghay-Singapur İnceleme ve İşbirliği” programımız başarıyla sonuçlanmıştır. DOKA Yönetim Kurulu ve uzmanlardan oluşan 19 kişi ile Ticaret Odaları ve işadamlarından oluşan 22 kişilik ticari gruptan oluşan toplam 41 kişilik heyetle geziye katılım sağlanmıştır.
Toplam 10 günlük ziyaret esnasında DOKA heyeti olarak 23 farklı toplantı yapma imkanı bulduk. Bu toplantılarda Pekin, Şangay ve Singapur Ticaret Odaları ve belediyelerine, endüstri bölgeleri, teknokentler, liman ve lojistik merkez, ilgili altyapı kuruluşları ve tesisleri, fabrika ve işletmeler ve bankalara ziyaret ve tecrübe paylaşımı yanı sıra bu kuruluşlara bölgenin yatırım ortamı ve potansiyellerini sunma ve olası işbirlikleri için ilk adımlarını atılmış oldu. Bunun yanı sıra bölgenin en büyük mobilya fuarını ve Çin Temiz Enerji - Yenilenebilir Enerjiler, Çevre Koruma, Atık Yönetimi - Geri Dönüşüm, Su Yönetimi ve Arıtma Fuarını ziyaret etme fırsatımız oldu.
Şangay’da Başkonsolos, Pekin’de ve Singapur’da Büyükelçilerimiz ve Ticari Ataşelerimiz ile görüşmeler yaparak bu bölgeler ile ticaret hacminin geliştirilebilmesi, bu bölgelere ihracat potansiyelinin artırılması ve DOKA Bölgesine yatırım çekilebilmesi için neler yapılabileceği ile ilgili istişareler gerçekleştirildi.
Özellikle Singapur uluslar arası yatırımlar, belediyecilik, altyapı yatırımları, turizm, finans ve ticaret adına son derece başarılı bir ülke konumunda olup, gerek coğrafyası ve gerekse de potansiyelleri açısından bölgemize örneklik teşkil edecek bir ülke konumundadır. Sadece 714,3 km2’lik yüzölçümü ile bölgemizde yer alan Bulancak ilçemizden (608 km2) biraz daha büyük olan ve DOKA Bölgemizde olduğu gibi yatırımlar için arazi problemi ile karşı karşıya olan Singapur, özellikle turizm alanında bir cazibe merkezi olan Sentoza Adası ve yoğun olarak Petrokimya ürünlerinin işlendiği Jurong Adası örnekleriyle bölgemiz için yeni ufuklar sunmaktadır. Singapur’un sadece turizm sektöründen yılda 12 milyon turistten 15 milyar doları aşkın geliri elde etmesi, planlı bir şekilde yapay adalar oluşturup büyük oranda yatırım çekmesi, planlı ve dikey büyüme stratejileri örnek alınması gereken başarılı uygulamalardır. Bunların yanı sıra işsizlik oranının sadece %2,2 olması, 410 milyar USD ihracat ve 43,8 milyar USD dış ticaret fazlasının olması, yıllık 30.000.000 konteyner işleme kapasitesi ile dünyanın en büyük ikinci limanının burada bulunması stratejik hedefler açısından DOKA Bölgesine iyi bir model oluşturmaktadır.
Değinilmesi gereken bir başka önemli konu ise bölgemizde işbirliği ve koordineli çalışma kültürünü oluşturma zorunluluğudur. Ölçekleri çok farklı olmasına rağmen gerek Çin, gerekse Singapur örneği, başarının temel anahtarının ortak stratejiler doğrultusunda işbirliği halinde çalışmak olduğunu ortaya koymaktadır. Bu deneyimler bölge ölçeğinde daha koordineli, planlı ve işbirliği halinde çalışılması gerektiği ve daha uzun vadeli hedefler doğrultusunda projeler hazırlanması gerektiğini ortaya koymaktadır. Gezi esnasında ziyaret edilen altyapı yatırımlardan turizm yatırımlarına, organik gübre üretiminden yenilenebilir enerjiye ve madenciliğe, çevre yatırımlarından su arıtma ve çöp geri dönüşümüne, teknoloji transferinden ar-ge yatırımlarına kadar birçok alanın bölgemiz açısından da doğru bir planlamayla gelişme potansiyeline sahip olduğu gözlemlenmiştir.
En son olarak da Doğu Karadeniz İlleri Hizmet ve Kalkınma Birliği tarafından yürütülen ve Doğu Karadeniz Kalkınma Ajansı tarafından desteklenen ‘Turizm Potansiyelinin Uluslararası Düzeyde Etkin Tanıtımı’ projesi kapsamında Arabian Travel Market Dubai Fuarı’na katılmak ve çeşitli incelemelerde bulunmak amacıyla Dubai’ye inceleme ziyaretlerinde bulunuldu.
Bu ziyaret kapsamında dünyanın ikinci turizm fuarı olan Dubai Arabian Travel Market Fuarı’na katılımın yanı sıra, Dubai Limanı, lojistik merkez ve Cebil Ali Endüstri Bölgesi’nde incelemelerde bulunulmuştur. Bunun yanı sıra İnnovasyon merkezi ziyareti yapılmış ve birçok işadamıyla görüşme imkanı olmuştur.
Yurtdışına yapılan bütün gezilerde kamu ve sivil toplum temsilcileri yanı sıra mutlaka bölge işadamları da gezilere dahil edilmekte, bölge tanıtımı, ikili işbirlikleri, tecrübe paylaşımı, uluslar arası ağlar oluşturma yanı sıra mutlaka bölgenin ihracat potansiyelinin artırılması hedeflenmektedir. Şimdiye kadar yapılan ziyaretlerden büyük kazanımlar elde edilmiş ve kısa sürede bu tür programların bölgemize çok olumlu yansımaları olduğu gözlemlenmiştir. Özellikle geçen yıl Ortadoğu ve Körfez ülkelerinden bölgemize gelen ziyaretçi sayısının %40 oranında artış göstermesi, Arap işadamlarının bölgeyi yatırım gündemlerine alması ve ilk etapta beş yıldızlı bir otel yatırımı planlamaları, Çin’den bölgemize ilk defa turlar düzenlenmesi ve bunların artarak devam etmesi, geçen yıl su ürünleri ihracatında % 20’nin üzerinde bir ihracat artışı sağlanması ve işadamlarının önemli iş bağlantıları kurmaları bu tür inceleme ve işbirliği gezilerinin bölgemize ne tür somut katkılar sağladığını ortaya koymakta ve ajansımızın bölgemizi dışa açma, yani pazarlara ulaşma, uluslararası işbirlikleri ve ağlar kurma ve özellikle Ortadoğu ve Körfez bölgeleri odaklı tanıtımlar yapma politikasının ne kadar doğru olduğunu ortaya koymaktadır. Ajansımız bu hedefler ve vizyon doğrultusunda bölgenin kalkınması ve daha çok yatırım çekebilmesi amacıyla gerek bölge içinde faaliyetlerine devam edecek gerekse de bölgenin uluslararası platformlarda tanıtılması, yeni işbirlikleri kurulması, ihracat potansiyelinin artırılması bölgenin dışa kapalı yapısından kurtularak uluslar arası alana açılması sağlanacaktır.
Kamuoyunun bu yönde bilgilendirilmesini rica ederim.
Sıradaki Haber
Sitemizden en iyi şekilde faydalanmanız için çerezler kullanılmaktadır.