Teşvik uygulamasında Gümüşhane’nin mağdur edildiğini ve bu şekliyle diğer illerle arasındaki gelişmişlik farkının kapatılmasının imkansız olduğunu kaydeden Akçay, çeşitli önerilerde bulundu.
Yaptığı açıklamada coğrafi şartları zor olan Gümüşhane’nin devletin müşfik bakışı ve teşvikleriyle hayata tutunmaya çalışan, vatanına, milletine bağlı kadim şehirlerden birisi olduğunu vurgulayan Akçay, şehir olarak devletin teşviklerinden mümkün oldukça faydalanmaya çalıştıklarını fakat teşviklerin iller arası gelişmişlik farklarını azaltmak amacıyla çıkarıldığı düşünüldüğünde Gümüşhane için beklenen sonuca ulaşılamadığının ortada olduğunu söyledi.
"Şehrimizde işsizliğin artması ve göç dalgası önümüzdeki günlerde hepimizi bekleyen bir tehlikedir"
Kişi başı Gayrisafi Yurtiçi Hasıla (GSYH) verilerinin illerin gelişmişlik sıralamasını açıklayan önemli değişkenlerden birisi olduğunu hatırlatan Akçay, “2021 TÜİK verilerine göre Gümüşhane ilimizin de içinde bulunduğu TR90 bölgesinin Türkiye GSYH büyümesine katkısının %0,02 olduğu ve 2020 ve 2021 yıllarında 6. Teşvik bölgesindeki Doğu ve Güneydoğu illerinin oldukça gerisinde kaldığı görülmektedir. Yine iller bazında GSYH büyüme hızına bakıldığında Gümüşhane’nin TÜİK 2021 yılı verilerine göre % -0,01 ile 80. Sırada olduğu görülmektedir.TR90 bölgemize baktığımızda ise Gümüşhane kişi başına GSYH sıralamasında TR90 bölgesindeki iller arasında sondan 3. sıradadır. 2022 yılı TÜİK verilerine göre, milli hasıladan en az pay alan son 5 ilden biri olan Gümüşhane, adrese dayalı nüfus kayıt sistemi verilerine göre nüfus yoğunluğu bakımından da yine son 5 il içerisindedir. Şehrimizde işsizliğin artması ve buna bağlı olarak yaşanacak göç dalgası önümüzdeki günlerde hepimizi bekleyen bir tehlikedir” dedi.
"Bu uygulama iller arası haksız rekabete sebep oluyor"
Tüm bu veriler ışığında Gümüşhane’nin yatırım teşvik sisteminde 5. bölgede değil, 6. bölgede olması gerektiğinin altını çizen Akçay, “Yine bu veriler mevcut iken Gümüşhane OSB’nin 2. bölgede değerlendirilmesi, büyük bir yanlışlık olarak önümüzde ve elimizde duruyor. İlimizin Yatırım Teşvik Sisteminde 5. Teşvik bölgesinde olması, ilimiz için büyük bir handikap iken birde OSB olarak 2. Kademe gelişmiş iller bölgesinde değerlendirilmesi Gümüşhane’nin kalkınmasında ve büyümesindeki en büyük engel oluyor. İller arası haksız rekabeti yaratan bu düzenlemenin yeniden değerlendirilmesi, Gümüşhane İş Dünyasına ve şehrimize yeni yatırım yapmak isteyen yatırımcılara diğer illerle eşit şartlarda mücadele edebilme fırsatı verecektir” diye konuştu.
"Gümüşhane iş dünyası olarak bu şartlarda büyüyemeyiz"
16 Ağustos 2023 günü TOBB Başkanının ev sahipliğinde Cumhurbaşkanı Yardımcısı Sn. Cevdet Yılmaz ve Bakanların katılımıyla gerçekleştirilen TOBB Ekonomi Şurasında teşvik sisteminin yeniden düzenlenmesi ve Gümüşhane’nin 6. Teşvik Bölgesinde değerlendirilmesi talebini kürsüden sözlü olarak ifade ederek dosyayı Cumhurbaşkanı Yardımcısı Cevdet Yılmaz’a takdim ettiğini hatırlatan Akçay, Gümüşhane iş dünyası olarak bu şartlarda büyümeleri ve gelişmelerinin çok zor olduğunu belirtti.
"Bu uygulamalardan mağduruz ve diğer illerle aramızdaki gelişmişlik farkı kapatılamaz"
Başkan Akçay, iller arası haksız rekabetin ortadan kaldırılması için yatırım teşvik sisteminin güncel verilere göre yeniden düzenlenmesi gerektiğini belirterek, şu önerilerde bulundu: “Gümüşhane Yatırım Teşvik Siteminde 6. Teşvik bölgesine dahil edilmeli. Gümüşhane OSB 2. Kademe gelişmiş iller-ilçeler bölgesinde değil, 4. Kademe gelişmiş iller-ilçeler bölgesinde olmalıdır. Çünkü birçok büyükşehirlerimizin, ilimize göre daha gelişmiş ve avantajlı yatırım imkanlarına sahip yüzlerce ilçesindeki OSB’ler 4.5.6. bölgede değerlendirilmiş ve bu OSB’lerde şuan ücretsiz arsa tahsisi yapılırken, Gümüşhane OSB 2. Bölgede değerlendirildiği için, arsaları ücretli tahsis yapmak zorunda kalıyoruz. Gümüşhane olarak bu uygulamalardan mağdur olduğumuzu ve bu şekilde diğer iller ile aramızdaki gelişmişlik farkının kapatılmasının imkansız olduğunu belirtmek isterim. Yatırım Teşvik Sisteminin değişen ve gelişen güncel veriler ile yeniden revizyon edilmesinin ve ilimizin bu güncel değerlendirme kapsamında 6. Bölgede yer almasının, Organize Sanayi Bölgeleri değerlendirilmesinde ise 4. Kademe Gelişmiş bölgeler içerisinde konumlandırılması siz değerli yetkililerimizden en öncelikli talebimizdir. Gümüşhane Ticaret ve Sanayi Odası Olarak ilimiz için çok önemli gördüğümüz bu taleplerimizi içeren dosyamızı Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğimiz bilgisinde ilgili Bakanlarımıza, milletvekillerimize sunuyor ve takipçisi oluyoruz.”
Sayın Akçay; Gümüşhane’mizin en önemli sorununu istatistiki veriler ile çok güzel özetlediniz ve durumun ne kadar vahim bir hal aldığını hatırlatmış oldunuz. Bu sorunu bağlı bulunduğunuz üst organ (TOBB) Başkanlığına iletmiş olduğunuz için bu konudaki emek ve çabalarınızdan dolayı teşekkür ederiz.
Gümüşhane'de uzun yıllardır faaliyet gösteren ve son dönemde Kayyum Marifetiyle Devlet adına yönetilen, ruhsatlı sahaları olmasına rağmen “cevher yok” gerekçesiyle kapatılması planlanan Koza Altın İşletmeleri A.Ş’de çalışan 250 işçinin işine son verilmesi halinde Şehrimizde işsizliğin artması ve buna bağlı yaşanacak göç dalgasını tetiklemesi daha vahim boyutlara ulaştıracaktır…
Daha öncesinde Çağrı Merkezinin kapatılmasının bir türlü önünde duramayan Siyaset Kurumunun bu konuda acil bir çözüm üretmesi ve Ankara’da ilgili Bakanlıklar nezdinde girişimlerde bulunarak gerek “Yatırım Teşvik Uygulamasında Bölgeler” konusu ve gerekse Gümüştaş Madencilik A.Ş. ile Koza Altın İşletmeleri A.Ş.’nin faaliyetlerine devamını sağlamak amacıyla MTA marifetiyle aynı havza içerisinde yeni rezervler bulunarak üretimin devamı sağlanmalıdır. Mevcut yatırımlar korunmalı…
Cumhur İttifakının Sayın Milletvekilleri Gümüşhane’nin kadim işsizlik ve göç sorununu artık Devletin gücünü de kullanarak çözün artık. İnsanımızı bu zilletten kurtarın. 21. Yüzyılın birinci çeyreğinde; zenginliğin ve imkânların arttığı bu dönemde en azından diğer iller kadar (GSMH) refah payından hak ettiği ölçekte pay almasını temin etmek sizin göreviniz!