Tatar Ramazan, Yılanların Öcü, Arabesk gibi filmlerin Görüntü Yönetmenliğini yapan duayen görüntü yönetmeni Aytekin Çakmakçı, Gümüşhane Üniversitesi Sinema Kulübü tarafından düzenlenen atölye çalışmasına katıldı.
‘Sinemada Görüntünün Dili’ adlı söyleşi ve uygulamalı atölye çalışması programı Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Konferans Salonu'nda gerçekleştirildi.
Gümüşhane Üniversitesi Sinema Kulübü tarafından gerçekleştirilen etkinliğe Türk sinemasının duayen Görüntü Yönetmeni Aytekin Çakmakçı konuşmacı olarak katıldı.
Söyleşinin açılış konuşmasını yapan Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü Başkan Yardımcısı Dr. Öğr. Üyesi Birgül Taşdelen, "Sinema hayattır. Hayatta önemli olan iki şey vardır. Birincisi sinema, ikincisi ise bilimdir. Bu anlamda Türk sinemasının duayeni Aytekin Çakmakçı hocamın sizlere faydalı olacağını düşünüyorum" dedi.
Daha sonra sözü alan Türk sinemasının duayen Görüntü Yönetmeni Aytekin Çakmakçı okumanın önemine dikkat çekerek konuşmasına başladı. Okumanın bir alışkanlık olduğuna dikkat çeken Çakmakçı, “16 yaşında okumayı öğrendim daha öncesinde bir ilgim yoktu. Zorla başladım ama alışkanlık haline geldi.” dedi. O zamanlar kütüphanesinin olmadığını ve okumanın sonradan keyfe dönüştüğünü vurgulayan Çakmakçı “Elime ne geçerse okurdum. Bilinçaltı etkileşim konusunu kitaptan okumaya başladım. Benim ilgi alanım değildi ama daha sonradan ilgi duymaya başladım” ifadelerini kullandı.
“Güzel görüntü benim için kartpostal çekmek değil”
"Güzel görüntü benim için kartpostal çekmek değil. Amaca yönelik tasarlanmış bir görüntü hayal etmekle başlar her şey" diyen Çakmakçı “Görüntü güzel olabilir ama doğru olmayabilir. Fakir bir evde yırtık bir parça da olsa onu güzel gösterebilirsin ama doğru olan bu değil. Fakirin evini fakir gibi göstereceksin. Güzel bir yeri kötü göstermek daha zordur.” açıklamalarını yaptı. İnsan gözünün de insan vücudu gibi ciğerleri olduğunu söyleyen Çakmakçı, “Düz bir duvara yakından bakın bir süre sonra sıkılıp gözünü oradan kaçırmak istersin, nefes almak istersin. Bizim amacımız ortamda sıkıntı varsa, seyirciye sıkıntıyı hissettirmek. Oradaki sıkıntıyı görmesini sağlamak. Işıklar Sönmesin filminde benzerini yapmaya çalıştım" dedi.
“Sinemanın gerçek sahipleri kadınlardır”
Filmlerindeki sıkıntıyı izleyiciye hissettirmek istediğini, bunu alkış bekleyerek yapmadığını ifade eden Çakmakçı, “Tabi ki alkışlanmayı herkes ister ama asıl amacım bu olmadı. Benim için doğru görüntü şudur; filmden herhangi bir karede kostüm ve müzik seçiminde doğru dokunuşlar yapmak lazım." diyerek sözlerine şunları ekledi, “Sinemanın gerçek sahipleri kadınlardır. Televizyon devreye girince kadınların ilgi alanları farklılaştı, aldatma programlar çıkmaya başladı. Sinemaya olan ilgileri yok olmaya başladı. Zamanla televizyonda suni çatışmalar yaratılmaya başlandı. Hatta bu yüzden farkında olmadan birbirimizi kırmaya başladık. O yüzden dikkatinizi sübliminal çekmeye çalışıyorum, içinde yaşadığınız hayatı sorgulayın” diye konuştu.
Gümüşhane Üniversitesi Sinema Kulübü Akademik Danışmanı Öğr. Gör. Burak Türten ise konuşmasında Aytekin Çakmakçı’nın Türk sinemasının duayen görüntü yönetmenlerinden ve yaşayan efsanelerinden birisi olduğunu belirterek, “Türk Sinemasına yapmış olduğu katkılar nedeniyle, sinema kulübü yönetim kurulumuz kendisine Onur Ödülü verilmesine karar kıldı. Bu bağlamda ben de kendisine sinemamıza yapmış olduğu değerli katkılar ve yeni tekniklerin geliştirilmesindeki emekleri nedeni ile bir kez daha teşekkür ediyorum" dedi.
Görüntü Yönetmeni Aytekin Çakmakçı'ya Onur Ödülü'nü Gümüşhane Üniversitesi Sinema Kulübü Akademik Danışmanı Öğr. Gör. Burak Türten takdim etti.
Söyleşi sonrası uygulamalı atölye çalışması yapıldı
Söyleşinin ardından uygulamalı atölye çalışması yapıldı. Duayen Görüntü Yönetmeni Çakmakçı, tecrübelerini aktarırken aynı zamanda ışık kullanımı, kamera açıları gibi konularda uygulamalı eğitim verdi. Radyo, Televizyon ve Sinema, Halkla İlişkiler ve Tanıtım öğrencilerinin katıldığı eğitimde etkili ışık kullanımı ve ışık türleri hakkında bilgiler verdi.
Çakmakçı, “Işığı yüzün geometrisine göre değerlendirirsiniz. Gölge yaptığımız yerler çok fazla dikkat çekmez” açıklamalarında bulundu.
Işık kullanımının ardından kamera açılarını anlatan Çakmakçı, kullanılan açıların çok önemli olduğunu vurguladı ve ayrıca açı kullanımının izleyici üzerinde nasıl bir iz bırakacağını da anlattı. Çakmakçı, hangi açılarla nasıl bir etki bırakılacağını uygulamalı olarak öğrencilere aktardı.