Türk üniversitelerinde görev yapan yerli ve yabancı akademisyenler içinde Türkiye’de en çok atıf alan akademisyenlerin listesi açıklandı. Gümüşhane Üniversitesinden toplam 7 öğretim üyesi yapılan araştırmada en çok atıf alan akademisyenler arasında yer aldı.
Gümüşhane Üniversitesi akademisyenlerinden Prof. Dr. Duygu Özdeş, Prof. Dr. Abdullah Kaygusuz, Prof. Dr. Abdurrahman Dokuz, Doç. Dr. Rıdvan Şahin, Prof. Dr. Ekrem Cengiz, Prof. Dr. Mehmet Merdan ve Prof. Dr. Necati Çelik en çok atıf alan ve H-İndeksi en yüksek 6 bin öğretim üyesi sıralamasına girdi.
KURUMA GÖRE SIRALI İLK 6000 H İNDEXİ |
|||
Sıra |
Araştırmacı |
H İndex |
Atıf |
2120 |
Prof. Dr. Duygu Özdeş |
22 |
2541 |
2586 |
Prof. Dr. Abdullah Kaygusuz |
21 |
1627 |
3854 |
Prof. Dr. Abdurrahman Dokuz |
18 |
1761 |
5432 |
Doç. Dr. Rıdvan Şahin |
16 |
1058 |
5531 |
Prof. Dr. Ekrem Cengiz |
16 |
975 |
5823 |
Prof. Dr. Mehmet Merdan |
16 |
793 |
5912 |
Prof. Dr. Necati Çelik |
16 |
728 |
KURUMA GÖRE SIRALI İLK 6000 ATIF SAYISI |
|||
Sıra |
Araştırmacı |
H İndex |
Atıf |
1414 |
Prof. Dr. Duygu Özdeş |
22 |
2541 |
2815 |
Prof. Dr. Abdullah Kaygusuz |
21 |
1627 |
2531 |
Prof. Dr. Abdurrahman Dokuz |
18 |
1761 |
4918 |
Doç. Dr. Rıdvan Şahin |
16 |
1058 |
5333 |
Prof. Dr. Ekrem Cengiz |
16 |
975 |
Sağlık Bilimleri Üniversitesi Dışkapı Yıldırım Beyazıt Eğitim ve Araştırma Hastanesi öğretim üyesi Prof. Dr. Murat Alper’in Researchgate.com’da yayınladığı “Türkiye’de en çok atıf alan ve H index’i en yüksek 6.000 akademisyen” başlıklı çalışmada Türk üniversitelerinde görev yapan yerli ve yabancı akademisyenler içinde Google Scholar profillerine göre en çok atıf alan ve H index’ine sahip ilk 6 bin kişi açıklandı.
İlk 6 bin araştırmacı içinde atıf sayısı en yüksek 10 akademisyen ise sırasıyla Metin Arık, Çetin Erol, T. Bedirhan Üstün, Can Alkan, Şener Büyüköztürk, Mustafa Soylak, A.M. Celal Şengör, Volkan Adsay, İsmail Çakmak ve Sultan Eser oldu.
İlk 6 bin içinde en fazla akademisyenle yer alan ilk 10 üniversite ve listeye giren akademisyen sayısı sırasıyla şöyle: Hacettepe 253, ODTÜ 207, İTÜ 203, Ankara 188, Gazi 185, İstanbul 169, Koç 145, Atatürk 138, Erciyes 135 ve SBÜ 121. Bazı üniversitelerin ise ilk 6 bin kişilik listede hiç yer almadığı görüldü.
Gümüşhane Üniversitesi’nin “Dünya’ya açılan bilim kapısı olma” vizyonuna katkı sağlayan öğretim üyelerini tebrik eden Rektör Prof. Dr. Halil İbrahim Zeybek, “Öğretim üyelerimizin yakalamış olduğu bu başarı bizleri gururlandırdı. Nitelikli ve özverili çalışmanın sonucunda üniversitemizi bu başarılı sıralama içerisinde gösterdiler. Başarılı ve sağlam bir akademik ekip ile çalışıyoruz. Bundan dolayı da üniversitemizdeki akademisyenlerin donanımlarına çok güveniyoruz. Göreve geldiğimiz ilk günden itibaren tüm akademisyenlerimizle sıkı bir iletişim içerisindeyiz. Bu süre içerisinde uyumlu ve birlikte hareket etme gayesiyle akademisyenlerimiz de asli görevlerine daha sıkı sarılıyor ve önemli projelere imza atıyorlar. Durum böyle olunca da akademik başarı geliyor. Bilindiği üzere üniversitemiz geçen yıl birçok başarı elde etti. Bunlardan bir tanesi de İspanya merkezli iki araştırma kurumu olan SCImago Araştırma Kurumu ile İspanya Ulusal Araştırma Konseyi’nin bünyesinde faaliyet gösteren ‘Webometrics Ranking Web of World Universities’ tarafından yapılan araştırmalardı. SCImago Araştırma Kurumu tarafından yapılan ve dünya genelinde sıralamaya giren 7 bin 26 araştırma kurumu üniversite ve diğer ar-ge kurum/kuruluşlarıyla birlikte incelendi. Gümüşhane Üniversitesi olarak dünya genelinde incelenen 7026 sektör arasından 6458’inci sırada yer aldık. Bir sıralamaya birden fazla üniversitenin dâhil edildiği araştırmada, üniversitemiz 6’ncı sıralama kategorisinde 3 bin 897 üniversite arasından 622’nci sırada yer almıştı. Kurumun yapmış olduğu araştırma performansı sıralamasında ise üniversitemiz küresel sıralamada 406’ncı sıra bazında gösterilmişti. Yine bir başka başarı da Plos Biology isimli bilimsel dergide yayımlanan listede, ülkemizdeki üniversitelerden 858 bilim insanının yer aldığı en etkili 100 bin bilim insanları listesinde üniversitemizden bir bilim insanımız da yer aldı. Bu başarılar tesadüfen elde edilmiyor. Çok yoğun ve özverili bir gayret sonucunda ortaya çıkmaktadır. Akademisyenlerimiz de birbirinden değerli çalışmalarıyla bilim dünyasına ışık olmaya devam etmektedirler. Bu sebeple de listede yer alan akademisyenlerimizi tekrar tebrik ediyorum. Bu akademisyenlerimizin sayısının ilerleyen günlerde daha da artacağına inanıyorum” şeklinde konuştu.
H indeks nedir? Atıf Sayısı
1. Toplam Yayın Sayısı: Üretkenliği göstermesi açısından önemli bir ölçüttür. Ancak yapılan yayının önemi ve etkinliği konusunda bilgi vermediği için tek başına yeterli bir ölçüt değildir.
2. Toplam Atıf Sayısı: Yapılan çalışmaların ne kadar etkin olduğunu göstermesi açısından “atıf” önemli bir ölçüttür. Bir çalışmadan ne kadar bahsediliyor, ne kadar kaynak olarak gösteriliyorsa o denli önemlidir denebilir. Atıf mekanizmasının fikir babası, “Thomson Reuters” şirketinin önemli bir bileşeni olan “Institute of Scientific Information (ISI)”ının da kurucusu olan Eugene Garfield’dir(1). Tek başına kullanılması durumunda, toplam atıf sayısı eşit iki akademisyenin bu sefer de toplam yayın sayıları hakkında bilgi sahibi olma şansımız olmayacaktır. İkisi bir arada ele alındığında ise atıf sayısının yayınlarının tamamından mı, yoksa sadece belirli bir kısmından mı (örn. çok atıf alan çok merkezli bir çalışma ya da derleme yazısı) kaynaklandığını anlama şansımız olmayacaktır. Önemli bir gösterge olmasına karşın, yapılan bilimsel çalışmaların değerini tam olarak yansıtmamaktadır. Ayrıca bir yayının çok atıf alması her zaman için o yayının çok nitelikli olduğu anlamına gelmeyebilir. Yayın, olumsuz bir yönü nedeniyle dikkat çekmiş ve çok sayıda atıf almış da olabilir.
3. Yayın Başına Düşen Atıf Sayısı: İlk iki ölçütün bir arada değerlendirilmesine olanak sağlayan bir ölçüttür. Yayın sayısı çok olan kıdemli bir akademisyen ile kariyerinin henüz başında olan ve yayın sayısı az olan genç bir akademisyeni karşılaştırma olanağı sağlaması en önemli avantajıdır. Bir yayının atıf alması ortalama beş yıllık bir süreç gerektirdiğinden, bazen üretken bir akademisyenin (paydada çok sayıda yayın olması nedeniyle) değerlendirmesinde olumsuz sonuç verebilmektedir.
4. Nitelikli Yayın Sayısı: Sadece belirli bir sayının üzerinde atıf alınan yayınların dikkate alındığı bir ölçüttür (5’in üzerinde atıf alan çalışma sayısı gibi). Bu ölçütün kullanılması ile ilgili en önemli sorun, eşik değerin rastgele belirleniyor olmasıdır. H-İndeks, yukarıda belirtildiği gibi ölçütlerin eksik yönleri dikkate alınarak, Jorge E Hirsch tarafından 2005 yılında geliştirilen bir ölçüttür.
H-indeks, en az h sayıda atıf alan h sayıda yayını olduğu anlamına gelmektedir. Örneğin; h-indeksi 10 olan bir akademisyenin, 10 tane en az 10 atıf alan yayını varken, h-indeksi 5 olan bir başka akademisyenin ise 5’in üzerinde atıf alan en az 5 yayını var anlamına gelmektedir. Bir akademisyenin h-indeksinin bir puan artması için, örneğin 5’ten 6’ya çıkması için hem ilk beşte yer alan yayınlarının atıf sayısının 6 ve üzerine çıkması hem de ilk beşte yer almayan başka bir çalışmasının en az 6 atıf alması gerekmektedir.