2012 yılı ve sonrasında hastaların hasta hakları kurullarına yaptıkları yazılı şikâyetlerin yıllar içerisinde azaldığı yapılan bilimsel araştırmada tespit edildi.
Kamu hastanelerindeki hasta şikâyetlerinin kamu hastane birlik yapılanması sonucunda hızlı bir şekilde azaldığı, kamu hastane birlik yöneticilerinin hasta şikâyetlerini takip için müdahale ekipleri oluşturduğu anlaşıldı.
Türkiye Klinikleri, J Med Ethics 2017;25(1):1-10, Bilim Dergisinde Gümüşhane Üniversitesi, Sağlık Yönetimi Bölüm Başkanı ve USSAM yönetim kurulu üyesi Doç. Dr. Sedat Bostan tarafından Trabzon İl Sağlık Müdürlüğünden alınan izinle, yapılan “Kamu Hastane Birlikleri Yapılanması ve Hasta Hakları Kurul Yapısındaki Düzenlemenin Kurul Kararları Üzerine Etkisi” isimli araştırma makalesinden edinilen bilgilere göre; araştırma kapsamında ele alınan Trabzon’un beş büyük kamu hastanesindeki yazılı hasta şikâyet sayıları; 2012 yılında 212, 2013’de 87, 2014’de 62 ve 2015’de 44 olduğu tespit edildi. Şikâyet sayılarındaki bu düşüşün yıllar arasında anlamlı farklılık oluşturduğu ifade edildi.
Bu azalma ile birlikte, yinede en fazla poliklinikler (%66,3) ve acil servislerden (%10,8) şikâyetlerin geldiği, hastaların en çok hizmetten faydalanamama (%50,4), saygı görememe (%34,2) ve bilgilendirilmemeden (%5) şikayeti oldukları ve en fazla hekimler (%50,5), diş hekimleri (%15,9), hemşireler (%9,8) ve sekreter, güvenlikçi ve temizlikçileri (%16,2) şikayet ettikleri anlaşılmıştır.
Hasta olarak lise (%44) ve üniversite (%30) eğitimlilerin, kamu personeli (%26,7) ve serbest meslek sahiplerinin (%23,5) daha çok şikâyet başvurusunda bulunduğu tespit edilmiştir.
Hastanelerdeki hasta hakları kurulları 2014 yılına kadar her yüz şikâyet eden hastanın ortalama 21’ini haklı bulmuştur. 2014 yılında yönetmelikte yapılan değişiklikle hastane hasta hakları kurullarının kapatılması ve İl Sağlık Müdürlüğü bünyesinde il için bir tane il hasta hakları kurulunun kurulmasıyla 2015 hasta şikâyetleri bu kurulda görüşülmüştür. 2015 yılında hastaların yaptığı her yüz şikâyet başvurusundan 38,6’sının haklı bulunduğu görülmüştür.
Sonuç olarak Kamu Hastane Birlik yapılanması hastanelerde olan hasta şikâyet başvurularını azaltarak bu alanda başarılı olduğu değerlendirilmiştir. Hasta Hakları Kurulunun İl Sağlık Müdürlüğü bünyesine taşınmasının kurul kararlarına olumlu yansıdığı görüşü ileri sürülmüştür.