İl genelinde hasat zamanı olan kuru fasulyede alınan ürünün kalitesi ve çokluğu vatandaşın yüzünü güldürürken, çuvallar halinde satışa sunulan ürünün, işlenmeden satışı nedeniyle katma değeri üreticiye yeterince yansımıyor. Genellikle eş dost muhabbetiyle kayıt dışı satılan üründen gerekli fayda sağlanamıyor.
Daha önce belediye olarak ortak projeler yapan ve öncülük etmeye çalışan Köse Belediye Başkanı Şerif Aygün, kuru fasulye’nin Köse’nin, Kelkit’in, Şiran’ın bir markası olduğunu ifade ederek, bölgede üretilen ve daha sonra çuvallarla konularak satılan kuru fasulyenin Türkiye’ye markalı olarak paketlerde satılmasını arzu ettiklerini söyledi.
Özel müteşebbisleri kalitesi ve rekoltesi ile adından söz ettiren kuru fasulye için yatırım yapmaya davet eden Aygün, “Geçtiğimiz yıllarda yürütülen Topraktaki Kadın Eli (TOKA) Projesi kapsamında alınmış “Üçova” adında tescilli bir markamızda var. Ancak maalesef ovamızın organik ürün olan ve kalitesiyle, lezzetiyle bir marka değeri potansiyeline sahip kuru fasulyemiz hala çuvallara doldurulup başka şehirlerin markaları altında satışa sunuluyor” diye konuştu.
Bölge için marka değeri olan kuru fasulye ile ilgili olarak geçtiğimiz yıllarda AB destekli olarak 152 bin Avro maliyetinde ki ''Topraktaki Kadın Eli'' (TOKA) projesi sonrasında da özel sektör harekete geçirilemezken, ilgili kamu kuruluşları, Ticaret Odaları, STK’lar ve özel müteşebbislerin konuya daha duyarlı olması bekleniyor.
Projenin gerçekleştirildiği Köse İlçesinde projenin kısmi olarak amacına ulaştığı gözlemlenirken, hedef olarak ortaya konan ilçede yaşayan ve fasulye yetiştiren kadınları bilinçli üretici ve girişimci yapmak, ürettikleri fasulyeyi pazara sunacakları bilgi ve organizasyonlar gerçekleştirerek ekonomik hayatta yer almalarına katkı sağlamak, kooperatif kurmak noktalarında sonuca ulaşılamadığı görülüyor.
Haberin Kaynağı: Gümüşkoza Gazetesi