Cumhuriyet dönemi sonrası, gelişen Türkiye'de ilk yatırım yapılan sahalar arasında Yol Projeleri dikkat çekmiştir. Özellikle ticaret yol güzergahlarının önceliklendirildiği görülmektedir. Tarihi İpekyolu güzergahında bulunan Gümüşhane'nin zorlu yolları 1940'lı yıllarda yapılan yatırımlarla Şose yol statüsüne kavuşmuş, dere, hemzemin geçitleri ve destekleyici taş duvarlar yapılmıştır. Bu yapılar halen günümüzde dahi kullanılmaya devam edilmektedir. İmar çalışmalarında görev alan yol mühendisi Cramer'in ismi neredeyse herkes tarafından bilinir hale gelmiştir. İyi insan ilişkileri, kaliteli iş yapması bunun en büyük nedenlerindendi. Bir devrin dönüşüm hikayesi olabilecek fotoğraf tamda zamanında çekilmiş. Üstte yenilik ve teknoloji, alt tarafta zorlu derelerden geçmeye çalışan yük taşıyıcıları (küçük kervan). Tehlikeli, dar ve yorucu patika yollar ne çokta kahırlarını çekti eskilerimizin, değilmi? Yollar, hava koşullarına, mevsime göre davranırdı insanlara. Dereden sel gelse kim geçebilirdi kaşıya. Heyelan, yağmur, çamur, kar, taşlık arazi, .... Yükü taşıyan atlar, develer, katırlar yorgun, birlikte yayan yürüyen insanlar dahada yorgundu. Yazlık yol, kışlık yol diye isimlendirilirdi güzergahlar. Hanlar vardı, hamamlar vardı, açık hava bol oksijen vardı, lakin yollar tehlikeli idi, sis, uçurum, eşkiya korkusu da vardı. Şimdi neredeyse hatıralarda bile kalmayacak hale geldi o çileli günler. Trabzon Gümüşhane arası gidiş geliş 3 gün olarak bilinirmiş o dönemlerde. Günümüzde ise Trabzon Gümüşhane arası gidiş neredeyse 45 dakikaya düştü. Bakalım gelecek nesiller bizilerin hangi dönüşümünü bu şekilde kaleme alacak ?
Renklendirme ve Editör : Adem Ezber
adem hocam rahmetli babam bahsi gecen yıllarda tahta otobüslere bilet keserdi selam olsun o insanlara