Uygulamaya konulan yeniliklerle 2012-2013 Eğitim-Öğretim yılı Türkiye genelinde olduğu gibi ilimizde de olası sorunların aksine sorunsuz olarak başladığını görmekteyiz. Yaşanması olası sorunların başını çeken;
1- Önceki yıllarda kayıt yaşı olan 72 ayın 66 aya (5,5 yaş) çekilmesi nedeniyle artacak olan kapasite,
2- İkili öğretime geçecek olan okullardaki fiziki kapasitenin yeterli olup olmayacağı,
3- Sınıf mevcutlarının artmış olacağı,
4- Ders saatlerinin artışına bağlı olarak okulda kalış süresinin uzayacağı,
5- Aynı binayı kullanacak olan ilk ve ortaokul öğrencilerini sıra-masa boyları, tuvaletler ve lavabo yüksekliklerindeki sorunların nasıl aşılacağı,
6- Ana sınıfı uygulaması devam edecek mi?
7- Diploma ne zaman verilecek
8- Fiziki ve ruhsal yetersizlik sebebiyle yada yaşı küçük sayılanlardan okula gönderilmeyenler olacak mı? sayısı ne kadar.
9- Öğretmen tayinlerinde eş durumu mağduriyeti önlenecek mi?
10- Seçmeli dersler için yeter sayıda branş öğretmeni bulunabilecek mi? şeklinde soru sayısını artırmak mümkün.
İlimiz açısından tüm bu sorunlar zamanında alınan tedbirlerle giderilmiş olarak, yeni öğretim yılına girildiğini başta Valimiz Sayın Dr. Yusuf Mayda olmak üzere Milli Eğitim Müdürümüz Sayın Hızır Aktaş ve diğer yetkili ağızlardan öğrenmiş bulunuyoruz. Velilerin beklentisi de zaten bu idi.
Türkiye genelini ilgilendiren ve cevap bekleyen diğer sorunların aşılmasını ise Milli Eğitim Bakanı Sayın Ömer Dinçer yaygın medya da açıkladı. Özeti ise şöyle:
ÖĞRETMENLER ÖZVERİLİ ÇALIŞIYOR
81 İlde öğretmenler özverili çalışıyor. Bir Bakanın ağzından ilk defa duyduğum bu tümce sebebiyle çok mutlu oldum. 10 büyük ilde sınıf mevcutları bu yıl için kalabalık olacak ama bu gelecek yıllarda giderek azalacak. Diğer illerde sınıf mevcutları 30'un altında
DEĞİŞİME NEDEN GEREK DUYULDU
Globalleşen ekonomiye ayak uydurmak ve küresel düzeyde rekabet edecek bir neslin yetiştirilmesi için değişime gerçekten ihtiyaç vardı, yapılan da bu olmuştur.
Yürürlüğe konulan yapısal düzenlemeler, toplumun beklentilerini karşılamayı ve gelişmiş ülkelerle Türkiye'nin eğitim sistemi arasındaki farkın giderilmesi amaçlanmıştır. Bence akılcı bir yaklaşım.
Yeni düzenleme ile getirilen 5,5 yaş uygulaması ana sınıflar için zaten uygulanıyordu. 66 ay için tedirgin olmaya gerek yok. Bunun için okula çocuğunu göndermeyen veli sayısı il bazında yok. Sadece 13 kişi zorunlu nedenlerde sisteme dahil edilmedi. Dolayısıyla uygulamanın olumlu yanları olumsuzluklardan çok daha fazla.
DERS SAATLERİ DÜNYA ÖLÇÜTLERİNİN ALTINDA
Bakan Dinçer'in açıklamasına göre ilk 8 yılda (4+4) 624 saat daha az ders okutuluyor. Matematik 198, sosyal bilgiler 155, fen bilimlerinde 115 beden eğitiminde 210 saat ders okuyan öğrencilerimiz dünya çocukları ile nasıl rekabet edecek? Bu gerçekler sebebiyle Milli Eğitimde yapısal değişikliğe gidilmesi zarureti zorunlu olarak ortaya çıkmış oldu.
EĞİTİMDE YENİLİK: FİNLANDİYA ÖRNEĞİ
Eğitim de yenilikçi ülke: Finlandiya. Nokia'nın diyarı Finlandiya. Dünyada okullardan mezun olanların oranı en yüksek ülke okuma oranı yüzde yüze yakın. 15 yaşındaki okullu gençler matematik problemlerini çözmede birinci. Amerika'yı, Japonya'yı, Çin'i çoktan sollamış bile.
Devlet okulları kaliteli. Okullar ev gibi. Sıcak oyun alanı gibi eğlenceli. Kampüs gibi esnek. Her öğrenci başarılı oluyor. Başarısız öğrenci yok. Yaz tatili 10 hafta. Her öğrenci kendi giyimini kendisi tasarlıyor. Yeter sayıda yetenek tasarım ve iş atölyeleri var. 13 yaşındaki çocuklar beste yapıyor.
Müdür yok. Baş Eğitimci veya Baş Öğretmen var.
BAŞARININ SIRRI
Başarının sırrı; Yetkilendirilmiş idealist öğretmenler. Öğretmen olmak için müthiş bir rekabet var. Herkes öğretmen olamıyor.
Sayın Dinçer'in KPSS sınavını geçipte öğretmen olmak isteyen adaylar için yeniden alan sınavına tabii tutulacaklar açıklaması Finlandiya örneğine yakın bir uygulama. Keza eş durumu tayinlerine getirdiği sınırlama da doğru. Derslerin boş geçmesi yada atandığı ilde branşında ders yok diye yatarak maaş alanlara, bu yolu kapatan bu uygulama çok yerinde. Öğretmenlik mesleği ve atama biçimi, yol geçen hanı olmaktan çıkarıldığı için benden tam not.
GÜMÜŞHANE'DE 2.TİCARET LİSESİ FAZLA
" Her boyayı boyadık, Fıstık-i Yeşil kaldı" darb-ı meselinde olduğu gibi. Bir Ticaret Lisesi varken ikincisi (Kanuni Ticaret Meslek Lisesi) açılması çok lüks. Gözden geçirilip gereği yapılmalı.
Bu öğretim yılının Valimiz Sayın Dr. Yusuf Mayda'nın öncülüğünde ve Milli Eğitim Müdürü Sayın Hızır Aktaş'ın antrenörlüğünde başarılı olacağına inanıyor, hayırlı olsun diyorum.
1- Önceki yıllarda kayıt yaşı olan 72 ayın 66 aya (5,5 yaş) çekilmesi nedeniyle artacak olan kapasite,
2- İkili öğretime geçecek olan okullardaki fiziki kapasitenin yeterli olup olmayacağı,
3- Sınıf mevcutlarının artmış olacağı,
4- Ders saatlerinin artışına bağlı olarak okulda kalış süresinin uzayacağı,
5- Aynı binayı kullanacak olan ilk ve ortaokul öğrencilerini sıra-masa boyları, tuvaletler ve lavabo yüksekliklerindeki sorunların nasıl aşılacağı,
6- Ana sınıfı uygulaması devam edecek mi?
7- Diploma ne zaman verilecek
8- Fiziki ve ruhsal yetersizlik sebebiyle yada yaşı küçük sayılanlardan okula gönderilmeyenler olacak mı? sayısı ne kadar.
9- Öğretmen tayinlerinde eş durumu mağduriyeti önlenecek mi?
10- Seçmeli dersler için yeter sayıda branş öğretmeni bulunabilecek mi? şeklinde soru sayısını artırmak mümkün.
İlimiz açısından tüm bu sorunlar zamanında alınan tedbirlerle giderilmiş olarak, yeni öğretim yılına girildiğini başta Valimiz Sayın Dr. Yusuf Mayda olmak üzere Milli Eğitim Müdürümüz Sayın Hızır Aktaş ve diğer yetkili ağızlardan öğrenmiş bulunuyoruz. Velilerin beklentisi de zaten bu idi.
Türkiye genelini ilgilendiren ve cevap bekleyen diğer sorunların aşılmasını ise Milli Eğitim Bakanı Sayın Ömer Dinçer yaygın medya da açıkladı. Özeti ise şöyle:
ÖĞRETMENLER ÖZVERİLİ ÇALIŞIYOR
81 İlde öğretmenler özverili çalışıyor. Bir Bakanın ağzından ilk defa duyduğum bu tümce sebebiyle çok mutlu oldum. 10 büyük ilde sınıf mevcutları bu yıl için kalabalık olacak ama bu gelecek yıllarda giderek azalacak. Diğer illerde sınıf mevcutları 30'un altında
DEĞİŞİME NEDEN GEREK DUYULDU
Globalleşen ekonomiye ayak uydurmak ve küresel düzeyde rekabet edecek bir neslin yetiştirilmesi için değişime gerçekten ihtiyaç vardı, yapılan da bu olmuştur.
Yürürlüğe konulan yapısal düzenlemeler, toplumun beklentilerini karşılamayı ve gelişmiş ülkelerle Türkiye'nin eğitim sistemi arasındaki farkın giderilmesi amaçlanmıştır. Bence akılcı bir yaklaşım.
Yeni düzenleme ile getirilen 5,5 yaş uygulaması ana sınıflar için zaten uygulanıyordu. 66 ay için tedirgin olmaya gerek yok. Bunun için okula çocuğunu göndermeyen veli sayısı il bazında yok. Sadece 13 kişi zorunlu nedenlerde sisteme dahil edilmedi. Dolayısıyla uygulamanın olumlu yanları olumsuzluklardan çok daha fazla.
DERS SAATLERİ DÜNYA ÖLÇÜTLERİNİN ALTINDA
Bakan Dinçer'in açıklamasına göre ilk 8 yılda (4+4) 624 saat daha az ders okutuluyor. Matematik 198, sosyal bilgiler 155, fen bilimlerinde 115 beden eğitiminde 210 saat ders okuyan öğrencilerimiz dünya çocukları ile nasıl rekabet edecek? Bu gerçekler sebebiyle Milli Eğitimde yapısal değişikliğe gidilmesi zarureti zorunlu olarak ortaya çıkmış oldu.
EĞİTİMDE YENİLİK: FİNLANDİYA ÖRNEĞİ
Eğitim de yenilikçi ülke: Finlandiya. Nokia'nın diyarı Finlandiya. Dünyada okullardan mezun olanların oranı en yüksek ülke okuma oranı yüzde yüze yakın. 15 yaşındaki okullu gençler matematik problemlerini çözmede birinci. Amerika'yı, Japonya'yı, Çin'i çoktan sollamış bile.
Devlet okulları kaliteli. Okullar ev gibi. Sıcak oyun alanı gibi eğlenceli. Kampüs gibi esnek. Her öğrenci başarılı oluyor. Başarısız öğrenci yok. Yaz tatili 10 hafta. Her öğrenci kendi giyimini kendisi tasarlıyor. Yeter sayıda yetenek tasarım ve iş atölyeleri var. 13 yaşındaki çocuklar beste yapıyor.
Müdür yok. Baş Eğitimci veya Baş Öğretmen var.
BAŞARININ SIRRI
Başarının sırrı; Yetkilendirilmiş idealist öğretmenler. Öğretmen olmak için müthiş bir rekabet var. Herkes öğretmen olamıyor.
Sayın Dinçer'in KPSS sınavını geçipte öğretmen olmak isteyen adaylar için yeniden alan sınavına tabii tutulacaklar açıklaması Finlandiya örneğine yakın bir uygulama. Keza eş durumu tayinlerine getirdiği sınırlama da doğru. Derslerin boş geçmesi yada atandığı ilde branşında ders yok diye yatarak maaş alanlara, bu yolu kapatan bu uygulama çok yerinde. Öğretmenlik mesleği ve atama biçimi, yol geçen hanı olmaktan çıkarıldığı için benden tam not.
GÜMÜŞHANE'DE 2.TİCARET LİSESİ FAZLA
" Her boyayı boyadık, Fıstık-i Yeşil kaldı" darb-ı meselinde olduğu gibi. Bir Ticaret Lisesi varken ikincisi (Kanuni Ticaret Meslek Lisesi) açılması çok lüks. Gözden geçirilip gereği yapılmalı.
Bu öğretim yılının Valimiz Sayın Dr. Yusuf Mayda'nın öncülüğünde ve Milli Eğitim Müdürü Sayın Hızır Aktaş'ın antrenörlüğünde başarılı olacağına inanıyor, hayırlı olsun diyorum.