TÜRKİYE’NİN BETON YOLLA İMTİHANI

Geçtiğimiz Perşembe günü Ankara’da Türk Çimento tarafından 2. si düzenlenen Beton yollar kongresine katıldık.

Kongre önce ki gibi Kara Yolları Genel Müdürlüğü’nün Halil Rıfat Paşa Konferans Salonunda yapıldı.

İki gün süren kongreye, beton yol uygulaması yapan bizim gibi birçok ilde davetliydi.

Birincisine kıyasla  2. Kongrenin daha kapsamlı, başarılı ve konuşmacıların içeriği zengin sunumlarıyla ilgi çekici bulduğumu söylemeliyim.

Bu kongreleri düzenleme heyetinde bulunan değerli dost Barış Akbelen Beyin şahsında Özgür Beye,Ahmet Beye,İsmail Beye ve adını bilmediğim diğer yetkililere teşekkür ediyorum.

Büyük bir vatansever örnekliği göstererek bizi ülke olarak dışa bağımlılıktan kurtaracak yerli ve milli beton yol çalışmalarını yurdun dört bir yanında tüm engellemelere rağmen devam ettiriyorlar.

Yurt içinden ve dışından gelen birçok konuşmacıyı dinledik ama özellikle Amerika’dan katılan konuşmacı sunumunun bir yerinde salona dönerek “Çimentoyu Türkiye’den sizden alıyoruz. Kaliteli çimento üretiyorsunuz. Haliyle yollarımızda kaliteli oluyor” sözleri alkış aldı.

Dünyada durum böyle iken bizim Karayolları Genel Müdürlüğü hala beton yol uygulamalarında tereddüt yaşıyor. Bugüne kadar yapılan beton yol uzunluğu 8,1 Km. Yani yok denecek kadar az!

Binlerce yol ağına sahip Karayolları bu envanteriyle belediyelerin bile gerisinde kalmış durumda.

Eskişehir Büyükşehir Belediyesi olarak son birkaç yıldır Beton Yollar üzerine projeler geliştirip çalışmalar yürütüyoruz.

Pahalı bir yatırım olan yol inşaatlarının  yapımında alternatif yol kaplaması olarak beton yolu tercih etmemizin bir çok sebebi var.

Her şeyden önce yüzde yüz yerli malzeme ile yolu kaplıyorsunuz. Beton çevreye duyarlı asfalt gibi kanserojen muhteva içermiyor.

Bitmedi.

Yapım süresi asfalta göre kısa değil uzun. Aralık ayında bile uygulama yapabiliyorsunuz. Asfalt öyle değil. Yaz mevsiminde sıcak havalarda yapmak zorundasınız.

En önemlisi de asfalta göre ekonomik olması!

Tüm bunları alt alta yazdığımızda gelişmekte olan ülkemiz için kamu kaynaklarının etkin verimli kullanılması yönünden baktığımızda tercihimiz beton yol olmalı!

Vatanseverlik, milliyetçilik ülkeyi sevmek bir noktaya kadar  kaynaklarının da verimli kullanılması gerekmiyor mu?

Evet…

Beton yol çalışmamız bu kadim kentte ilk olarak 2018 yılında İnönü ilçesinde  başladı.

Küpeli kardeşlerin  ilk defa beton yol uygulamasına verdiği desteğin canlı tanığıyım.  Nadir Bey ve Hasan Bey’in yaklaşımı,  vizyonları vatanseverlik duygularıyla birleşince beton yol çalışması başladı.

Özellikle yol çalışmaları öncesinde kadim dost  Hasan Küpeli Beyin ikili sohbetlerimizde “Aman Hüseyin Bey! Dikkat edelim. Beton yolun burada ilk olması çok önemli. Diğer illere güzel örnek olalım….” sözleri kulağımdadır hala.

Öylede oldu.

İnönü İlçesi ile Bilecik Kandilli Köyü’nü birbirine bağlayan yolda yapılan ilk beton yol uygulamasını duyan birçok ilin yöneticileri ve teknik personelleri gelip yerinde inceleme yaptılar. Şimdi görüyoruz ki o gelen illerde de benzer çalışmalar başlamış.

Hiç unutmam. 2018 yılının Aralık ayında yolun açılışına katılan Büyükşehir Belediye Başkanımız Yılmaz  Büyükerşen konuşmasında  Amerika’ya  yılllar evvel gittiğinde  yolların çoğunlukla beton yol olduğunu söylemişti.Artık bizim ülkemizde de beton yola geçilmesinin vaktinin geldiğini vurgulamıştı.

Hatta konuşmasında bir tespitte bulunarak Asfalt üreticisi olan Amerika gibi zengin bir ülkenin neden asfalt değilde beton yol yaptığını sorgulamıştı.

Düşünüyorum da ülke olarak Asfaltta dışa bağımlı bir ülkeyiz. Yurt dışına milyon dolarlar harcıyoruz asfalt almak için. Biz o kadar zengin bir ülke değiliz.

Bu sebeple ülkemizin Beton Yolla imtihandan geçtiğini söylemeliyiz.

Betonun ham maddesi olan çimento ülkemizde üretiliyor. Bu üretimle kongrede altı çizildiği gibi Avrupa’da birinci sıradayız.

Ama gelin görün ki beton yol oranımız ülke genelinde yok denecek kadar az.

İşte “Zararın neresinden dönülürse kardır” sözünden hareketle ülkemizde beton yol çalışmaları başladı ve devam ediyor. Dalga dalga yurdun dört bir köşesine yayıldığını bu kongrede gördük.

Peki neden Beton yol?  Diye haklı bir soru gelebilir aklınıza.  

Yukarıda da kısaca açıkladığımız üzere Silindirle Sıkıştırılmış Beton  (SSB) yollar, ekonomik olmasının yanı sıra uzun proje ömrü ve yüksek dayanım gücü konusunda sağladığı avantajlar ile ön plana çıkıyor.

Kongreye yurt dışından katılan konuşmacıların söylediklerinden anlıyoruz ki dünyada önemli bir kaplama alternatifi olarak kullanılmakta.

Özellikle kırsal kesimlerde ve ikinci derece servis yollarında yaygın olarak kullanılan SSB, kolay üretilebilirliği, erken trafiğe açma ve asfalt ekipmanları ile serme sıkıştırma yapılabilmesinin yanında, bünyesinde geri dönüşümlü malzemeler kullanılabildiği için, tercih ediliyor.

Bu kadar faydasını sıralarken olumsuz yönü yok mu? Elbette ki var.

Başta yolun altyapının çok sağlam yapılması gerekiyor. Betonun yapısı gereği gevrek olması nedeniyle uzun süreli yorulmalar karşısında deformasyonlar (çatlak, yer değiştirme vb.) oluştuğunu görmekteyiz.

Zaman geçtikçe, tecrübe edildikçe yapılan hatalar en alt seviyeye inecektir.

Sonuç olarak, iyimser ve olası enflasyon senaryolarında beton yolların asfalt yollardan daima daha ekonomik ve çevreci olduğu ve ekonomiklik oranının ortalama %21 seviyesinde olduğu bilimsel olarak ispat edilmişken  başka söze ne gerek var.

YORUM EKLE